تجهیزات دزدگیر اماکن شامل سیستم مرکزی ، انواع سنسور ، هشدار دهنده و … است که کارکرد آن ها همزمان با هم می تواند امنیت محیط را تامین کند. در این مطلب به بررسی تجهیزات دزدگیر اماکن و عملکرد آن ها می پردازیم تا با سیستم کلی آن آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

 

تجهیزات دزدگیر اماکن کدامند ؟ 

تجهیزات دزدگیر اماکن شامل قسمت های مختلف است که عملکرد هر کدام از آن ها بستگی به عملکرد کلی سیستم دارد. بروز اختلال در هر قسمت می تواند در کل سیستم مشکل ایجاد کند و راندمان آن را تحت تاثیر منفی قرار دهد. چندین سال است که از دزدگیر های مختلف برای افزایش امنیت محل استفاده می شود. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر شما مطلبی را در خصوص تجهیزات دزدگیر اماکن ارائه می کنیم.

قطعا شناخت هر کدام از تجهیزات و کارکرد دزدگیر اماکن می تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند. زیرا برندهای مختلف در بازار وجود دارند که انتخاب را برای مشتریان سخت و آن ها را دچار سردرگمی می کند. یکی از موارد جال که در خصوص دزدگیر اماکن وجود دارد این است که در هنگام قطع برق نیز می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. وجود باتری و مدار شارژ آن باعث می شود که امنیت محیط در مواقع قطع برق نیز ادامه داشته باشد.

 

سیستم مرکزی

همان طور که از نام این قطعه مشخص است به عنوان سیستم مرکزی دستگاه فعالیت می کند و وظیفه آن دریافت سیگنال های مختلف از سنسورهاست. سنسورها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن ها نیز خواهیم پرداخت.  پس از دریافت این سیگنال ها از سنسور وظیفه بعدی او ارسال سیگنال ها به سیستم هشدار دهنده است. در این زمان است که هشدار دهنده فعالیت خود را شروع می کند.

 

فتوسل

فتوسل نام دیگر چشم الکترونیک است که جزو قطعه ای مهم از تجهیزات دزدگیر خانه محسوب می شود. این قطعه دارای سنسور هایی است که نور مادون قرمز در آن وجود دارد و هنگام وقوع سرقت فعال می شود. نحوه کار چشم الکترونیکی به این صورت است که زمان وقوع سرقت از محل روشن می شود و امواج مادون قرمز را منتشر می کند.

چشم الکترونیکی در دو نوع مختلف وجود دارد که شامل چشم های الکترونیکی مخصوص فضای باز و فضای بسته می باشد. محل نصب هر کدام از این چشمی ها متفاوت است و برای بازدهی مناسب باید در مکان خوب نصب شوند.

 

انواع سنسور  

سنسور دیواری

سنسورهای حفاظتی دیواری در اغلب مدل های دزدگیر اماکن کاربرد دارند. سنسورهای دیوار دارای پایه های متحرکی هستند که این امکان را در اختیار نصاب قرار می دهد تا آن ها را به دو صورت افقی و عمودی نصب کند. نحوه نصب هر کدام از این حالت ها بستگی به مکان مورد نظر و نیاز افراد تعیین می شود. سنسورهای دیواری از سنسورهای سقفی که در ادامه معرفی خواهیم کرد کاربرد بیشتری دارند و قیمت آن ها نیز پایین تر است.

 

سنسور سقفی 

سنسورهای سقفی که به عنوان سنسورهای 360 درجه شناخته می شوند دارای بالاترین میزان حفاظت هستند. به این صورت که می توانند تمام منطقه مورد نظر را پوشش دهند. نصب این وسیله بستگی به کاربری محل دارد. واقعیت این است که تمام مکان ها نیاز به نصب سنسور سقفی 360 درجه ندارند. زیرا از قیمت بالایی برخوردارند به همین دلیل است که از سنسورهای دیواری استفاده بیشتری می شود.

 

سنسور سقفی از تجهیزات تجهیزات دزدگیر اماکن

 

سنسور باسیم و بی سیم

سنسورها دارای دو نوع با سیم و بی سیم هستند که باید گفت سنسورهای با سیم توسط 4 رشته سیم عمل می کنند که دو سیم از آن ها برای تغذیه مثبت و منفی استفاده می شود و دو سیم دیگر برای فرمان فتوسل بکارگیری خواهد شد.

استفاده از سنسورهای بی سیم رایج تر است. زیرا زیبایی بیشتری نسبت به سنسورهای باسیم دارند . در حال حاضر زیبایی و دکوراسیون خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است. سنسورهای بی سیم دارای باتری داخلی هستند و از سیم های اضافی جهت تغذیه آن استفاده نخواهد شد. به همین دلیل از قیمت بالاتری نسبت به سنسورهای باسیم برخوردار می باشند.

 

سنسور ضد حیوان 

فتوسل یا چشم ضد حیوان نوع جدیدی از سنسورها محسوب می شوند که در حال حاضر کاربرد زیادی دارند. در ساختمان ها و اماکنی که تردد حیوانات زیاد است باید از سنسور ضد حیوان استفاده کرد. زیرا این سنسورها نباید حضور حیوانات را تشخیص دهند تا به سرعت هشدار آن ها فعال نشود. چشمی های ضد حیوان در وزن های مختلفی اعم از 25 و 45 کیلوگرم تولید می شود.

 

آژیر دزدگیر 

آژیر را می توان یکی از مهم ترین تجهیزات دزدگیر اماکن به شمار آورد. زیرا سیگنال های دریافتی از سیستم مرکزی را به صوت تبدیل می کند و اطرافیان را از وجود خطر آگاه می سازد. وجود انواع و صداهای مختلف از ویژگی های آژیر صوتی محسوب می شود که بنا بر نیاز یکی از آن ها انتخاب می شود.

 

چراغ چشمک زن 

چراغ چشمک زن به عنوان مکملی برای آژیرهای صوتی به حساب می آیند زیرا همزمان با شروع آژیر چراغ های چشمک زن نیز شروع به کار می کنند. این چراغ ها دارای ساختار متفاوتی با یکدیگر هستند و نمونه های متنوع آن باعث شده در مکان های باز و بسته بتوان از آن ها استفاده کرد.

 

تلفن کننده 

تلفن کننده ها که در دو نوع خط ثابت و سیم کارتی کار می کنند یکی از جالب ترین تجهیزات دزدگیر اماکن هستند. این قابلیت جانبی باعث می شود که بعد از اعلام هشدار توسط دزدگیر و سیستم مرکزی با شمار تلفن هایی که در حافظه خود دارد تماس بگیرد و اعلام سرقت کند. معمولا این شماره ها شامل مرکز پلیس و صاحب مکان مورد نظر می باشد.

اگر می خواهید قابلیت تماس اضطراری را برای تلفن کننده فراهم کنید باید از نوع سیمکارتی آن بهره بگیرید. همچنین این مدل از تلفن کننده ها امکانات دیگری نظیر کنترل از را دور و ارسال پیامک را نیز انجام می دهند. در حال حاضر در اغلب سیستم های دزدگیر تلفن کننده نصب می شود تا امنیت افزایش پیدا کند.

 

شاسی اضطراری

حتما تا به حال دکمه های اضطراری در زیر میز بانک ها را دیده اید. این نوع از دزدگیرها دارای پدال یا شاسی اضطراری هستند که اغلب در مکان هایی مانند بانک ، موزه و طلا فروشی ها استفاده می شود. فشار دادن این شاسی باعث می شود تا صاحب مکان مورد نظر از سرقت مطلع شود و سریعا خود را به محل برساند.

شاسی های اضطراری که از تجهیزات دزدگیر اماکن هستند در دو نوع تولید می شوند که می توان به مدل  NC  و  NO اشاره کرد که هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند.

 

شاسی لضطراری از تجهیزات تجهیزات دزدگیر اماکن

 

 

کلام آخر ! 

در دنیای امروز امنیت حرف اول را می زند. متاسفانه برخی از افراد تصور می کنند تا زمانی که سرقتی رخ نداده نباید به فکر تجهیزات ایمنی بود. در صورتی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و باید قبل از وقوع حادثه از آن جلوگیری کرد. در سال های گذشته که دزدی ها زیاد نبود مردم به نصب یک قفل ساده هم رضایت می دادند اما امروز وضعیت بسیار متفاوت است. شرایط بد اقتصادی باعث شده تا مردم به فکر انواع و اقسام دزدی ها بیفتند . به همین دلیل باید مکان های مختلف مانند فروشگاه های لوکس ، مجتمع ها و منازل را امن کرد تا بعدا پشیمانی به بار نیاید. قطعا هزینه کردن برای سیستم های امنیتی و حفاظتی و دزدگیر هدر دادن پول نیست. بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *