داشتن اطلاعات کامل در مورد انواع دزدگیر اماکن ، نقش مهمی در انتخاب بهترین و مناسب ترین دزدگیر دارد. انواع دزدگیر اماکن بر حسب کاربرد و کمپانی سازنده و … به دسته ‌های مختلفی تقسیم می گردد که در این نوشتار سعی بر مرور مختصری بر آن ‌ها داریم.

انواع دزدگیر اماکن

استفاده از انواع دزدگیر اماکن بستگی به نیاز به ما دارد. زیرا دزدگیر اماکن در مدل ها و انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام از آن ها دارای عملکرد و راندمان مخصوص به خود هستند. انواع دزدگیر اماکن بر اساس کاربرد ، بی سیم یا با سیم بودن و … دسته بندی می شود.

انواع دزدگیر اماکن بر حسب کاربرد

دزدگیر اماکن آژیری

قدیمی ترین و ابتدایی ترین سیستم امنیتی که همچنان نیز به فروش می رسد ، سیستم دزدگیر اماکن آژیری می باشد. خب این سیستم ها چگونه کار می کنند؟ در زمان فعال بودن این دزدگیرها ، سنسورها حرکت را تشخیص می دهند، پس از آن به پنل مرکزی فرمان رسیده و آژیر به صدا در می آید . در برخی مدل ها از طریق شماره گیر اتوماتیک با شماره های اضطراری تماس گرفته و صدای آژیر پخش می گردد.
مزیت دزدگیر آژیری ، قیمت ارزان آن می باشد. اما این نوع دزدگیر معایبی هم دارد؛ از جمله:

  • قطع ارتباط تماس گیرنده اتوماتیک با قطع کردن خط تلفن
  • عدم کنترل از راه دور
  • ضریب امنیتی پایین
  • امکانات کاربری محدود

دزدگیر اماکن سخنگو

مرسوم ترین نوع دزدگیر اماکن که در محیط های تجاری و مسکونی قابل استفاده می باشند ، دزدگیر های اماکن سخنگو هستند. علاوه بر امکانات دزدگیر خانه آژیری، قابلیت ضبط پیام صوتی و برقراری تماس اتوماتیک با شماره های از پیش تعیین شده را دارد. این نوع دزدگیرها با وجود معایبی که دارند، همچنان به دلیل افزایش قیمت کالاهای دیجیتال در بازار، عمده فروش بازار را از آن خود کرده اند.

معایب سیستم های اعلام سرقت آژیری و سخنگو :

  • امکان قطع خط تلفن توسط سارقین و عدم ارتباط تلفنی با مالکین
  • عدم کنترل از راه دور
  • محدود بودن امکانات امنیتی

دزدگیر اماکن سخنگو

دزدگیر اماکن سیم کارتی

یکی دیگر از انواع دزدگیر اماکن دزدگیر های سیم کارتی هستند. این نوع دزدگیرها علاوه بر اعلام سرقت ، امکانات کاربردی دیگری برای افزایش امنیت خانه دارند. همانطور که از نام این نوع دزدگیر ها پیداست تماس با صاحب خانه به صورت بی سیم و بوسیله سیم کارت برقرار می شود. همچنین برای محیط هایی که خط تلفن ندارند ، استفاده از این سیستم ها ضروری است.
این دزدگیر دو تفاوت عمده و اصلی با سایر انواع دزدگیر اماکن موجود دربازار دارد. اول از همه امنیت بیشتر این سیستم هاست که برتری خاصی از جهات فنی و ایمنی نسبت به سایر سیستم ها دارد ؛ همچنین در مناطقی که دسترسی به خط تلفن شهری وجود ندارد ، نصب دزدگیرهای اماکن سیمکارتی یک ضرورت به شمار می رود. و دومین تفاوت و مزیت آن، امکان هوشمند بودن سیستم و کنترل از راه دور دقیق و کامل آن توسط کاربر می باشد.

امکانات دزدگیر اماکن سیمکارتی

کنترل از راه دور سیستم از مهم ترین و کاربردی ترین امکانات دزدگیر اماکن سیمکارتی می باشد. به وسیله ی نسخه های به روز شده اپلیکیشن اندروید و ios می توان کنترل سیستم اعم از روشن و خاموش کردن کل و یا بخشی از سیستم و یا متوقف کردن بلندگوها از طریق گوشی های هوشمند را به دست گرفت.
همچنین کنترل پیامکی نیز برای آن دسته از افرادی که گوشی هوشمند ندارد و یا دسترسی به شبکه اینترنت برای آنها مقدور نیست به راحتی امکان پذیر است. کاربر در هر زمانی می تواند با ارسال پیامک از وضعیت سنسور ها، ریموت ها، ورودی و خروجی ها و یا استعلام وضعیت برق شهری آگاه شود. عموما دزدگیرهای سیمکارتی با اپراتورهای ایرانسل و همراه اول به خوبی سازگاری دارد. سرعت پاسخگویی به تحریکات زون ها در چند ثانیه انجام گرفته و مالک فورا از تغییر وضعیت سیستم و یا آژیر مطلع خواهد شد. زون ها یکی از قطعات دزدگیر اماکن هستند که وظیفه مدیریت سنسورها را بر عهده دارند. در مطالب گذشته در خصوص زون دزدگیر صحبت کردیم.

امکانات دزدگیر اماکن سیمکارتی

دیگر ویژگی های دزدگیر اماکن سیم کارتی

از دیگر ویژگی های دزدگیر سیمکارتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
قابلیت کاربردی نامگذاری زون ها: مثلا انواع سنسور و چشمی اتاق خواب، چشم دزدگیر آشپزخانه، چشم درب ورودی
پشتیبانی از زبان فارسی به طور کامل و دقیق در نسخه جدید
امکان تغییر متن پیام ها از طریق مدیر سیستم حتی به صورت پیامکی از راه دور
پشتیبانی برخی از سیستم های اعلام سرقت سیم کارتی از تاریخ شمسی و گزارش کامل وقایع
اتصال به رله های کنترل فرمان صنعتی، فرمان پمپاژ آب در باغداری، باز و بسته نمودن درب پارکینگ، کنترل روشنایی محیط و…

دزدگیر اماکن بی سیم

یکی از انواع دزدگیر اماکن، دزدگیر بی ‌سیم می ‌باشد؛ این نوع دزدگیر، ارتباط وایرلس و یا بدون سیم را بین پنل مرکزی و سنسور ها برقرار می کند. بدین صورت که پس از تشخیص ورود سوژه به محل سرقت با ارسال پلس های تحریک از چشمی به دزدگیر، فرمان آلارم و شماره گیری اضطراری صادر می شود. این نوع دزدگیرها، مزایای زیادی دارند؛ اگر بخواهیم به عنوان نمونه به برخی از این موارد اشاره کنیم، میتوان موارد زیر را بیان کرد:

  • شکیل بودن و تمیزی کار نصب است
  • حذف شدن هزینه های خرید سیم و اجرت سیم کشی

و در صورت نقل مکان براحتی در محیط جدید قابل نصب و توسعه خواهد بود.
این نوع دزدگیرها، بیشتر از همه مناسب منازل و یا محیط های اداری می‌باشد که زیبایی دکوراسیون اهمیت زیادی در آن دارد. در اکثر این مواقع نصب دزدگیر بی سیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع دزدگیر اماکن بی سیم

دزدگیر های اماکن بی سیم در دو نوع با فرکانس کاری ۳۱۵ مگاهرتز و ۴۳۳ مگاهرتز هستند. سنسورهای بی سیم بی عیب نبوده و محدودیت هایی هم به همراه دارند. در محیط های پر تردد باتری بیشتری مصرف میکنند و هنگام نبودن ساکنین احتمال خاموش شدن چشم بی سیم وجود دارد؛ توصیه ما برای رفع این مشکل سرویس دوره ای توسط تکنسین سیستم اعلام سرقت و تعویض به موقع باتری داخلی است. همچنین در برخی از محل ها به دلیل پاره ای مشکلات مخابراتی و نویز های محیطی به طور نادر اختلالاتی در عملکرد این سنسور ها مشاهده شده است.

سیستم امنیتی تحت شبکه

سیستم اعلام سرقت تحت شبکه کاربری خاص دارند و عموما در سازمان های بزرگ به کار گرفته می شوند. توسط یک ماژول تحت شبکه به مانیتورینگ اصلی متصل شده و امکان کنترل سیستم برای اتاق امنیتی وجود دارد همچنین در صورت تحریک هر سنسور و یا آلارمی گزارش دقیق رخداد ها از طریق ایمیل و یا سایت امنیتی به اطلاع مامورین کنترل می رسد. و کلیه تجهیزات با تخصیص آی پی مجزا، قابل کنترل هستند. برخی از پیشرفته ترین سیستم های حفاظتی از جمله دزدگیر اماکن پارادوکس کانادا به قابلیت اتصال به شبکه مجهز هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *