در این مقاله قصد داریم به موضوع جالبی بپردازیم و آن هم رابطه ی بین دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا است. دزدگیر اماکن یکی از ابزارهای امنیتی است که در اغلب مکان ها مانند مجتمع های تجاری و مسکونی استفاده می شود. به جرات می توان گفت که دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا می تواند امنیت را به میزان زیادی تامین کنند.

دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا 

دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا چه نقشی در تامین امنیت دارند ؟ در دنیای امروز کمتر کسی وجود دارد که درباره دزدگیر اماکن نشیده باشد یا به فکر نصب و استفاده از آن برای تامین امنیت ساختمان خود نباشد. امروز داشتن یا نداشتن دزدگیر اماکن یک دغدغه مهم نیست و همه به کارایی و ضرورت آن پی برده اند بلکه دغدغه افراد رقابت بر سر انتخاب میان دزدگیر ها با قابلیت ها و توانایی های مختلف و یافتن راه حل هایی برای ارتقا هر چه بیشتر راندمان و عملکرد است. زیرا در این صورت است که امنیت افزایش پیدا می کند.
در حقیقت می توان گفت که از اولین روزهای زندگی انسان یکی از دلایل پیدایش و توسعه انواع تکنولوژی ها و فناوری ها ارتقا امنیت و ایجاد آسایش بوده است. دزدگیر اماکن به راستی در ایجاد این امنیت موفق عمل می کند و تحقیقات صورت گرفته بر روی این موضوع اثبات می کند که ساختمان های مجهز به این سیستم امنیتی، بسیار کمتر از سایر ساختمان و مجمتع ها در معرض سرقت قرار گرفته اند.
دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا که امروز در حال استفاده هستند یک سیر تکاملی را پیماییده اند و با دزدگیر هایی که در گذشته استفاده می شده اند، تفاوت زیادی دارد. زیرا هر روز شاهد پیشرفت فناوری و تاثیر آن در صنایع مختلف هستیم. صنعت تجهیزات ایمنی در تمام دنیا یکی از مهم ترین صنایع محسوب می شود. زیرا در تمام دوران های تاریخ تامین امنیت یکی از دغدغه های مهم بشریت بوده و هست. در این سیر تکاملی، دزدگیر ها از امکانات و تجهیزاتی که یک کار مشخص مثل آژیر زدن را انجام می دادند، به دستگاه هایی بدل شده اند که در یک سیستم هوشمند می توانند اقداماتی را انجام دهند و شرایط را کنترل کنند. این سیر تکاملی و ارتقا راندمان و عملکرد با هوشمند سازی ساختمان و پیدایش اینترنت اشیا سرعت گرفته است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا و امنیت

وجود دزدگیر اماکن در اسمارت هوم ها

منظور از ” اسمارت هوم ” همان خانه های هوشمند است که روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. خانه های هوشمند امنیت را به بهترین شیوه تامین می کنند زیرا امکانات بسیاری دارند و تمام آن ها قابلیت کنترل از راه دور را دارا هستند. اگر بخواهیم در خصوص ارتباط بین دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا سخن بگوییم می توان نقش پیدایش هوشمند سازی را بسیار موثر دانست. در سال های دور یک دزدگیر تنها قادر بود در صورت شکسته شدن چارچوب هایی مثل نفوذ به ساختمان و … آژیری را به صدا درآورد یا با شماره تلفن های ذخیره شده در حافظه خود مانند شماره های مشخصی پیام ارسال کند اما با خلق و ایجاد خانه ها و ساختمان های هوشمند این قابلیت وجود دارد که دزدگیر شما درها را قفل کند، چراغ ها را راس ساعت مشخص روشن و خاموش کند ، با دوربین ها از افرادی که به داخل ساختمان ورود کرده اند، فیلم بگیرید و به معنای واقعی هوشمند عمل کند. تمام این امکانات در کمال جذابیت قابل پیاده سازی هستند. به همین دلیل است که خانه های هوشمند دارای جلوه ای بسیار شیک و مدرن می باشند.
هر چند هوشمند سازی به ارتقا و بهبود سیستم های امنیتی خانه محدود نمی شود و این توانایی را دارد تا امکانات مختلفی را برای ساکنان ساختمان به وجود آورد اما به جرات می توان اذعان کرد که هوشمند سازی بیشترین تاثیر را بر گسترش و توسعه سیستم های امنیتی از جمله دزدگیر اماکن داشته است.

نحوه عملکرد دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا

در اسمارت هوم یا خانه هوشمند تمامی تجهیزات و امکانات به یک سیستم مرکزی وصل هستند و می توان از طریق این سیستم مرکزی و یکپارچه امکانات و تجهیزات مختلف را تحت مدیریت و کنترل گرفت و برای هر کدام از آن ها قانون وضع کرد. به عنوان نمونه می توان قانونی تعیین کرد که در صورت کاهش دما به کمتر از 27 درجه سانتیگراد، سیستم گرمایشی در خانه روشن شود. در این سیستم هوشمند حتی می توانید تجهیزات متنوعی مانند دزدگیر اماکن خود را از راه دور کنترل کنید و دستوراتی را برای آن صادر کنید. سیستم تمام دستورات شما را می خواند و آن ها را اجرا می کند.
در خصوص دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا باید گفت که کنترل از راه دور می تواند عملکرد و بهبود سیستم را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد برای مثال شما می توانید خانه خود را بدون دغدغه مدیریت کنید یا این که آلارم و هشدار اشتباه دزدگیر را ظرف چند ثانیه متوقف کنید. در برخی از مواقع شاهد هشدار کاذب در دزدگیر اماکن هستیم که عوامل زیادی در بروز آن دخیل هستند. برای آشنایی با این عوامل و راه حل برطرف کردن آن ها می توانید به مطالب گذشته تحت عنوان ” دلیل هشدار کاذب دزدگیر + راهکار جلوگیری از آن ” مراجعه کنید.
یکی از مهم ترین مزایایی که هوشمند سازی در پی دارد افزایش دقت افراد و کاهش خطای آن هاست. به طور کلی در صورتی که از یک سیستم هوشمند مانند دزدگیر خانه استفاده کنید بدون شک می توانید راندمان دزدگیر و امنیت ساختمان خود را تا چندین برابر بالاتر ببرید.

نحوه عملکرد دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا

تاثیر اینترنت اشیا بر عملکرد دزدگیر اماکن

هوشمند سازی قابلیت هایی را به اشیا اضافه کرده است به نحوی که می توانستیم آنان را در بستری به صورت یکپارچه استفاده کرد و تحت یک سیستم مدیریت مرکزی، مدیریت و کنترل گرفت. در واقع همین مساله در هوشمند سازی، رکن اصلی اینترنت اشیاست که یکی از بزرگترین تغییر و تحولات عظیم قرن 21 محسوب می شود.
می توان گفت که اینترنت اشیا همان روش هوشمند سازی تجهیزات و امکانات مختلف به کمک برنامه ریزی برای انجام کارهای مشخص و بسیار دقیق است. اینترنت اشیا نه تنها راندمان تجهیزاتی مانند دزدگیر اماکن را افزایش می دهد بلکه این قابلیت را به وجود آورده است تا پیچیده ترین اقدامات همچون جراحی های پزشکی مانند جراحی مغز از راه دور و با ربات ها انجام شود. به کمک اینترنت اشیا می توان بسیار فراتر از تجهیزات بلکه سیستم ها را بدون محدودیت هوشمند کرد.
با وجود دزدگیر اماکن و اینترنت اشیا سیستم ها این قابلیت را دارند که به کمک سنسورهای دزدگیر خانه بر اساس قواعدی که برای آن ها تعریف می شود تصمیم بگیرند و به معنای واقعی هوشمند عمل می کنند. به طور نمونه اینترنت اشیا این امکان را در اختیار افراد قرار داده است که در یک باغ یا ویلا در صورت بارش نزولات آسمانی مانند برف و باران به مقدار کافی سیستم آبیاری به صورت اتوماتیک متوقف شود در حالی که با هوشمند سازی قبل از پیدایش اینترنت اشیا ، فقط این امکان وجود داشت که فعال شدن سیستم آبیاری را برای ساعات مشخصی برنامه ریزی کنی یا از راه دور دستور فعال شدن یا توقف آن را ارسال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *