سنسور چشمی دزدگیر

سنسور چشمی دزدگیر

 

عملکرد صحیح سنسور چشمی دزدگیر نقش بسیار مهمی در تامین امنیت دارد. سنسورهای جزء اصلی از دزدگیرها محسوب می شوند که یکی از مهمترین وظایف آن ها دزدگیر اماکن است . قطعه ای به نام زون می تواند چند سنسور را به طور همزمان مدیریت کند. در این مطلب شما را با سنسور چشمی دزدگیر، عملکرد و ویژگی های آن آشنا خواهیم کرد.

 

انواع سنسور چشمی دزدگیر

 

سنسور چشمی دزدگیر به عنوان یکی از بخش های سیستم اعلام سرقت به شمار می روند. برخی از سنسورها به عنوان سنسور حرارتی ، سنسور تشخیص دود ، شکست شیشه و … معرفی می شوند و برخی دیگر می توانند حرکات غیر عادی را تشخیص دهند و در صورتی که سارق وارد محل شوند آژیر آن ها فعال می شود. سنسور چشمی دزدگیر بر اساس تکنولوژی ها و روش های مختلفی تولید می شود که می توان به باسیم و بی سیم بودن آن اشاره کرد.

 

سنسور چشمی دزدگیر

 

چشمی حرکتی PIR

این چشمی حرکتی بسیار مناسب مکان هایی است که وسایل با ارزش در آن ها نگه داری میشود. چشمی های PIR جزو پرطرفدارترین نوع چشمی محسوب می شوند. آن ها از حساسیت بالایی برخوردار هستند و با کوچک ترین مورد آلارم آن ها فعال می شود به همین دلیل است که معمولا به عنوان دزدگیر خانه از آنها استفاده میشود. این سنسورها به اشعه مادون قرمز حساس هستند به همین دلیل اغلب آن ها در محیط های کم تردد و خلوت نصب می شوند. اگر بخواهید بهترین نوع سنسور چشمی دزدگیر را در طلافروشی ها یا موزه ها نصب کنید این سنسور مناسب است. اغلب افرادی که از اشیای گران قیمت در خانه نگهداری می کنند نیز این سنسور را نسبت به سایر مدل ها ترجیح می دهند. این چشمی حرکتی بسیار مناسب دزدگیر خانه است.

چشمی حرکتی ماکروویو

جالب است بدانید که این سنسور حرکتی بر اساس حواس و ارتعاش خفاش ها طراحی و ساخته شده است. به این معنی که سنسور بعد از رفت و برگشت امواج ، قادر به شناسایی تصویر مورد نظر می باشد. به همین دلیل تصویر نرمال محیط در او ثبت می شود و اگر هر گونه تغییر مانند ورود افراد سارق به محل رخ دهد سریعا آن را تشخیص داده و آلارم آن فعال می شود. این سنسور نیز مانند مدل قبل از جایگاه مناسبی برخوردار است و میزان حساسیت آن تحسین برانگیز می باشد.

چشمی حرکتی بیم خطی

منظور از سنسور بیم خطی این است که توسط خطوط نامرئی می تواند حرکت و فعالیت انسان را تشخیص دهد. نام دیگری که بر روی این سنسور نهاده اند سنسور لیزری است. این سیستم می تواند به چند خط لیزری در اطراف محیط مورد نظر ایجاد کند و به محض ورود افراد غریبه و حیوانات آژیر خود را فعال کند. بهتر است از این سنسور در مکان های باز و فاقد دیوار کشی مانند بالکن منازل ، تراس و … استفاده شود. اگر صاحب یک زمین هستید که هنوز دیوار کشی آن را انجام نداده اید می توانید به منظور محافظت از آن در برابر خطرات مختلف اقدام به نصب سنسور حرکتی بیم خطی کنید.

چشمی حرکتی وزنی

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را در خصوص انواع سنسور مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که دلایل زیادی در بروز هشدارهای کاذب در دزدگیر دخیل هستند که یکی از آن ها پرسه زدن حیوان خانگی در برابر چشمی است. چشمی های معمولی هر نوع پرسه زدن حیوان خانگی مانند سگ و گربه را به عنوان یک عامل خطر تشخیص داده و آلارم خود را فعال می کند. برای رفع این مشکل نوعی از چشمی طراحی شده که برای حیوانات بین 15 تا 45 کیلوگرم مناسب می باشد. چشمی وزنی پرسه زدن حیواناتی که در این وزن قرار دارند را نادیده می گیرد.

چشمی حساس به نور

نوع دیگری از چشمی ها وجود دارند که نسبت به نور حساس هستند. از این سنسورها باید در شب استفاده کرد. البته نوع جدیدتر آن قابلیت تنظیم اتوماتیک برای شب و روز را دارند. نحوه عملکرد این سنسور چشمی دزدگیر به این شکل است که با دریافت هر گونه انعکاس نور، هشدارش فعال می شود و به مرکز کنترل گزارش ارسال می کند.

چشمی حساس به دما

میزان حساسیت برخی از سنسورها به قدری زیاد است که حضور یک انسان در نزدیکی خود را تشخیص داده و هشدار می دهد. نحوه عملکرد این سنسورها به این شکل است دما را اندازه گیری می کنند و از آن جایی که بدن انسان گرما از خود ساطع می کند سنسورها قادر به تشخیص آن خواهند بود.
پس از اینکه با انواع چشمی و نحوه عملکرد آن ها آشنا شدید به خوبی می دانید که هر کدام از آن ها را باید در شرایط ویژه ای مورد استفاده قرار داد. زیرا هر کدام از آن ها دارای توانایی های خاص خود می باشند.

 

بهترین مکان برای نصب چشمی دزدگیر کجاست؟

 

نصب دزدگیر امری پیچیده و دشوار نیست اما توصیه می کنیم آن را به دست افراد حرفه ای و باتجربه بسپارید. نصاب های حرفه ای به خوبی با ضوابط امنیتی آشنا هستند و می دانند که باید چشمی را در کجا نصب کنند که هیچ نقطه کوری به وجود نیاید. انتخاب ، خرید و نصب چشمی بر اساس فرمت ساختمان تعیین می شود. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید از آژیرهایی با صدای بلند استفاده کنید باید محدوده مورد نظر را بررسی کنید. به طور مثال اگر در اطراف بیمارستان ساکن هستید باید قوانین مربوط به آن را رعایت کنید.

 

بهترین مکان برای نصب چشمی دزدگیر کجاست؟

 

نامناسب ترین مکان برای نصب دزدگیر کجاست؟

 

روبروی پنجره

 

اگر دزدگیر را دقیقا روبروی پنجره نصب کنید می تواند به نور خورشید یا باز و بسته شدن درب پنجره بر اثر وزش باد واکنش نشان دهد و به صورت کاذب هشدار آن فعال شود. بهتر است آشکار ساز حرکت چشمی در مکانی نصب شود که دقیقا روبروی درب یا پنچره نباشد.

 

در مجاورت حرارت

 

همان طور که اشاره کردیم بسیاری از دزدگیرها دارای سنسور حرارتی هستند و می توانند دما را تشخیص دهند. اگر چشمی در مجاورت حرارت ( گاز ، آبگرمکن و … ) نصب شود دچار اشتباه می شود و مادون قرمز حساسیت آن را تحریک می کند. به این دلیل دچار هشدار کاذب خواهد شد.

 

در دسترس حیوانات

 

اگر از سنسورهای معمولی استفاده می کنید نباید در دسترس حیوانات و محل رفت و آمد آن ها باشد. زیرا حرکات آن ها را تشخیص می دهد. بهتر است از سنسورهای مخصصو حیوانات خانگی بهره بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *