در این مقاله می خواهیم به عملکرد حسگر حرکت دزدگیر که یکی از قسمت های امنیتی و همچنین مهم آن محسوب می شود بپردازیم. علاوه بر نحوه عملکرد حسگر حرکت دزدگیر  به چگونگی و  انواع آن نیز در این مطلب اشاره خواهد شد.

عملکرد حسگر حرکت دزدگیر

قبل از پرداختن به عملکرد حسگر حرکت دزدگیر ، به چگونگی آن می پردازیم. وظیفه ی سنسور حرکت یا حسگر حرکت دزدگیر اماکن ، تشخیص و اندازه گیری می باشد. حسگر ها در دسته ی وسایل الکترونیکی قرار می گیرند.  سنسورهای حرکت عمدتا در سیستم های امنیتی خانگی و تجاری استفاده می شوند ، اما می توان آنها را در تلفن ها ، دستگاه های پخش دستمال کاغذی ، کنسول های بازی و سیستم های واقعیت مجازی نیز یافت. سنسورهای حرکت معمولاً سیستم های تعبیه شده و دارای سه جزء اصلی هستند که می توان به واحد حسگر ، رایانه تعبیه شده و سخت افزار (یا قطعه مکانیکی) اشاره کرد. عملکرد حسگر حرکت دزدگیر خانه ، تنظیمات ، ابعاد و پیکربندی هر کدام از این اجزا با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال ، از سنسورهای حرکتی می توان برای فعال کردن نورافکن ها ، ایجاد زنگ های شنیداری ، فعال سازی کلیدها و حتی هشدار به پلیس استفاده کرد.

انواع حسگر حرکت

انواع مختلفی از فناوری سنسور حرکت وجود دارد. اولتراسونیک فعال و مادون قرمز غیرفعال دو گزینه محبوب هستند ، هر چند آشکارسازهای مایکروویو ، توموگرافی و فناوری دوگانه نیز سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص می دهند.

دو نوع سنسور حرکت وجود دارد: سنسورهای حرکت فعال و سنسورهای حرکت غیر فعال. سنسورهای فعال دارای فرستنده و گیرنده هستند. تشخیصی که این نوع سنسور می دهد به وسیله ی اندازه گیری تغییراتی که در میزان صدا یا تابش بازتابنده به گیرنده رخ می دهد ، می باشد . هنگامی که یک جسم میدان سنسور را قطع یا تغییر می دهد ، یک پالس الکتریکی به رایانه تعبیه شده ارسال می شود که به نوبه خود با اجزای مکانیکی تعامل دارد.

 

عملکرد حسگر حرکت دزدگیر فعال

یک حسگر حرکت فراصوت فعال ، امواج صوتی اولتراسونیک را ساطع می کند که اجسام را منعکس کرده و به نقطه انتشار اولیه باز می گردند. هنگامی که یک جسم متحرک امواج را مختل می کند ، سنسور عمل مورد نظر را آغاز می کند و کامل می کند ، خواه این چراغ را روشن کنید یا زنگ خطر را به صدا در آورید. معمولا این نوع از سنسورها باید در مکان های خلوت استفاده شوند تا بتوانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. به طور مثال عملکرد انواع سنسور در خانه هایی که حیوانات خانگی در آن پرسه می زنند مناسب نمی باشد. زیرا دائما هشدارهای کاذب در آن ها فعال می شود. چون سنسور ، پرسه زدن حیوانات را امری غیر عادی تلقی می کند.

رایج ترین نوع حسگر حرکت فعال از فناوری حسگر اولتراسونیک استفاده می کند. عملکرد حسگر حرکت دزدگیر فعال به این صورت است که این سنسورهای حرکت برای تشخیص وجود اجسام ، قادر به ساطع کردن امواج ضوتی هستند. همچنین سنسورهای مایکروویو (که تابش مایکروویو را منتشر می کنند) و سنسورهای توموگرافی (که امواج رادیویی را ارسال و دریافت می کنند) وجود دارد.

عملکرد حسگر حرکت دزدگیر فعال

عملکرد حسگر حرکت دزدگیر غیر فعال

برخلاف سنسور حرکت فعال ، سنسور حرکت غیرفعال فرستنده ندارد. عملکرد حسگر حرکت دزدگیر غیر فعال به این صورت است که حرکت را بر اساس افزایش تابش در محیط تشخیص می دهد. پرکاربردترین نوع سنسور حرکت غیرفعال در سیستم های امنیتی خانه سنسور مادون قرمز غیرفعال است. سنسور PIR برای تشخیص اشعه مادون قرمز ساطع شده به طور طبیعی از بدن انسان طراحی شده است. گیرنده در فیلتری قرار دارد که فقط اجازه می دهد مادون قرمز از آن عبور کند. در مطالب گذشته به بررسی این مورد پرداخته ایم.

دوربین های تشخیص حرکت ، چراغ ها و سنسورهای مورد استفاده در سیستم های امنیتی خانه عموماً به سنسورهای PIR متکی هستند. این موارد انرژی مادون قرمز را که انسان و حیوانات به صورت گرما آزاد می کنند ، تشخیص می دهند. در صورتی که حسگر تشخیص دهد که انرژی مادون قرمز افزایش یافته است ، به کنترل پنل امنیتی خانه اطلاع می دهد و زنگ هشدار به صدا در می آید. زیرا افزایش مادون قرمز نشان دهنده ی نزدیک شدن یک فرد به حسگر می باشد.

تنظیمات سنسورهای حرکتی غیر فعال

سنسورهای PIR را می توان به گونه ای تنظیم کرد که تغییرات کوچک در انرژی مادون قرمز را نادیده بگیرد ، بنابراین اگر گربه یا سگ خانواده از کنار خانه عبور کنند یا اگر دمای خانه کمی نوسان کند ، زنگ خطر را ایجاد نمی کند. به این نوع از سنسورها ، سنسورهای مخصوص حیوانات خانگی نیز گفته می شود. توصیه می کنیم برای جلوگیری از ایجاد هشدارهای کاذب توسط دزدگیر اماکن ، اقدام به تهیه این سنسورها کنید. علاوه بر پرسه زدن حیوانات خانگی در برابر سنسور ، سایر عوامل از جمله باز و بسته شدن درب و پنجره ، پنکه ، تکان خوردن پرده و … نیز می تواند هشدار کاذب ایجاد کند. در مطالب گذشته به بررسی عوامل موثر در ایجاد هشدار کاذب پرداختیم.

وقتی فردی وارد حوزه تشخیص سنسور PIR می شود ، تفاوت تابش باعث ایجاد بار مثبت در گیرنده می شود. این تغییر درک شده باعث می شود واحد سنجش داده های الکتریکی را به قطعه کامپیوتر و سخت افزار تعبیه شده ارسال کند.

تنظیمات سنسورهای حرکتی غیر فعال

انواع دیگر حسگر حرکتی

برخی از سنسورهای دیگر از فناوری های مایکروویو یا توموگرافی استفاده می کنند که هر دو به ترتیب امواج تابشی – مایکروویو و الکترومغناطیسی را ساطع می کنند. وقتی کسی یا چیزی امواج تابشی را مختل می کند ، سنسور زنگ خطر را به صدا در می آورد.

آشکارسازهای دوگانه ، همانطور که از نامشان مشخص است ، سنسورهایی هستند که برای مراقبت از حرکت به دو فناوری تشخیص حرکت مختلف متکی هستند. اینها در برابر هشدارهای کاذب کمی غیرقابل نفوذ هستند ، زیرا هر دو فناوری باید به صدا در بیایند تا زنگ هشدار به صدا در آید.

نکته مهم در نصب حسگرهای حرکت

هنگام تصمیم گیری برای قرار دادن هر سنسور ، مطمئن شوید که آنها حداقل 10 فوت با پنجره های روشن ، شوفاژها و دریچه های گرمایش فاصله دارند ، زیرا تغییرات ناگهانی دما یا جریان هوا ممکن است باعث ایجاد زنگ هشدارهای کاذب شود. آلازم های کاذب باعث از بین رفتن آسایش در اطرافیان خواهد شد. به همین دلیل توصیه می شود که عوامل بروز آن را بشناسید و آن ها را از بین ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *