عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت

در این مطلب به نحوه عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت می پردازیم. سنسورهای مختلفی به منظور ایجاد امنیت در محل نصب می شوند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت توسط سیگنال های مربوطه انجام می شود که در ادامه به توضیح آن اشاره می کنیم.

عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت چگونه است ؟

عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت چگونه است و با چه مکانیزمی باعث افزایش امنیت محیط می شوند ؟ همان طور که می دانید سنسورهای مختلفی وجود دارند که با نصب آن ها در محیط هایی همچون منزل و محل کار می توانید از وجود خطر مطلع شوید امنیت خانه را بالا ببرید. این سنسورها دارای عملکردهای مخصوصی هستند که باعث منحصر به فرد شدن هر کدام از آن ها شده است. سنسورهای تشخیص حرکت یکی از این سنسورها محسوب می شود که در هنگام نصب آن در جاهایی مانند خانه و سایر اماکن باید نکاتی را در نظر بگیرید.

عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت به این صورت است که در برابر حرکت های غیر عادی یا تردد زیاد واکنش نشان می دهند. به طور مثال اگر شما نباید در خانه ای که حیوان در آن نگهداری می شود این سنسور را نصب کنید زیرا با رفت و آمد مکرر حیوان در برابر سنسور باعث ایجاد هشدار کاذب خواهید شد. مگر اینکه آن ها را مطابق با شرایط برنامه ریزی کنید. نکته دیگری که وجود دارد و باعث ایجاد آلارم کاذب می شود نصب سنسور در مکان های پرتردد است. این سنسور به وسیله اشعه مادون قرمز کار می کند و در هنگام بروز خطر سیگنال هایی را به پنل مرکزی ارسال می کند و به سبب آن شاهد هشداری صوتی و متنی خواهید بود.

تشخیص حرارت بدن

تشخیص حرارت بدن موجوداتی از جمله انسان و حیوان به وسیله این سنسور انجام می شود. اگر موجود زنده در مقابل سنسور تردد کند و دوربین آن را به عنوان یک موجود که دارای گرمایش بدن است تشخیص دهد حتما تحریک شده و هشدار آن فعال می شود. این قابلیت در انواع سیستم های امنیتی مانند دزدگیر اماکن رواج دارد و می تواند امنیت محیط را به شدت افزایش دهد.

سنسورهای مایکروویو

سنسورهای مایکروویو نسبت به سنسورهای مادون قرمز قابلیت پوشش منطقه وسیع تری را دارد. اما به این دلیل که در معرض تداخلات الکتریکی قرار می گیرند کمتر از آن ها استفاده می شود. بکارگیری از سنسورهای مایکروویو نیز به صرفه نمی باشد. نحوه عملکرد آن بر اساس فرستادن پالس ها و پردازش کردن بازتاب اجسام است. زمانی که این پالس ها دارای تغییراتی در سطح خود می شوند عملکرد سنسور فعال می شود. جالب است بدانید که عملکرد این سنسور بر پایه سنسورهای مادون قرمز طراحی شده است و می تواند مواردی همچون میزان فاصله با سوژه را بررسی کند.

سنسورهای التراسونیک

هنگامی که یک جسم زنده در برابر سنسور تردد می کند سنسور با استفاده از قابلیتی به نام سنسورهای التراسونیک می تواند پالس های منعکس شده از آن را تشخیص دهد. این عملکرد بر اساس ارسال امواج فراصوت می باشد.

سنسور های ارتعاشی

همان طور که می دانید ارتعاش به معنای لرزش است و زمانی که از سنسورهای ارتعاشی سخن می گوییم به این معنی است که اساس کار آن ها بر اساس لرزش می باشد. معمولا از این سنسورها برای تشخیص خطراتی از جمله زمین لرزه استفاده می شود.

عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت چگونه است ؟

مهم ترین کارکرد سنسورهای تشخیص حرکت چیست ؟

مهم ترین مزیت و کارکرد سنسورهای تشخیص حرکت این است که حرکات غیر عادی و ورود افراد مزاحم به محل مانند سارقین را تشخیص دهد. اصلی ترین کارکرد این سنسور در زمان غیاب شماست. زیرا می توانید سنسور را برنامه ریزی کنید تا در زمان وقوع خطر اقدامات لازم را انجام دهد. سنسور تشخیص حرکت دقیقا مانند یک نگهبان عمل می کند و می تواند شما از بروز خطراتی همچون شکسته شدن شیشه ، رفت و آمد غیر طبیعی در مکان هایی مانند محوطه ، باز و بسته شدن پنجره و … مطلع کند. در ادامه مواردی را بازگو می کنیم که در خصوص عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت است.

انواع سنسورهای تشخیص حرکت بی سیم 

پس از اینکه به بررسی عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت پرداختیم نوبت به این می رسد تا انواع آن ها را به شما عزیزان معرفی کنیم. در مطالب قبل اشاره کردیم که بهترین گزینه بین سنسورهای با سیم و بی سیم ، سنسورهای بی سیم هستند. زیرا به راحتی نصب می شوند و فاقد کابل هستند. سنسورهای بی سیم از امنیت بیشتری در بین انواع سنسور های دزدگیر خانه برخوردارند و توسط سارقین به سختی دیده می شوند.

سنسور درب و پنجره

سنسورهای درب و پنجره به صورت بی سیم در بازار موجود هستند و بعد از اینکه آن را در محیط نصب کردید بعد از هر بار که درب پنجره باز و بسته می شود سیگنال های مربوطه به سیستم مرکزی ارسال می شود و هشدار آن فعال می شود.

سنسور تشخیص حرکت حیوانات خانگی

سنسورهای تشخیص حرکت حیوانات قابل برنامه ریزی هستند. به این معنی که می توانید برای آن ها تعریف کنید تا شعاع چند متری از حیوان با وزن خاص چشم پوشی کند و با مشاهده آن آلارم ندهد. اما اگر حیوان از محدوده خارج شد و یا حیوان دیگری وارد محدوده مورد نظر شد هشدار سنسور فعال می شود. یکی از نکات جالبی که در خصوص این سنسورها وجود دارد این است که اگر شما حیوان خانگی بازیگوش در منزل دارید می توانید میزان حساسیت سنسور را کاهش دهید تا هر بار شاهد هشدار کاذب سنسور نباشید.

نحوه عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت

سنسور تشخیص حرکت ویدئویی

این سنسور با استفاده از دوربین مدار بسته فعالیت می کند. به این معنی که اگر تغییرات زیادی را در محیط مشاهده کرد فیلم برداری را آغاز می کند. در حال حاضر اغلب دوربین های مدار بسته از این تکنولوژی بهره می گیرند و به محض مشاهده تغییرات اقدام به ضبط تصاویر و ذخیره آن ها بر روی کارت حافظه می کند. با این روش دیگر نیازی نیست تا تمام تصاویر ضبط شوند و حافظه دوربین را با فیلم های بی اهمیت پر کنید.

قبل از نصب سنسورهای تشخیص حرکت چه نکته ای را رعایت کنیم ؟

بعد از آگاهی از عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت باید نکته مهمی را قبل از نصب آن رعایت کنید تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود. توصیه می کنیم سنسورهای تشخیص حرکت را در هر مکانی نصب نکنید. بلکه بهترین مکان برای نصب آن جایی است که در معرض ورود افراد غریبه قرار دارد . این مکان ها گزینه مناسبی برای ورود سارقین نیز محسوب می شوند.

عوامل مهم در ایجاد هشدار کاذب چیست ؟

اگر شاهد آلارم های بی مورد و کاذب در سنسورها بودید باید چند مورد مهم شامل نصب غیر اصولی سنسور را بررسی کنید. برخی از نصاب ها تازه کار هستند و نکات مهم را در هنگام نصب رعایت نمی کند. همچنین نصب تجهیزات و کابل های بی کیفیت یکی دیگر از دلایل ایجاد آلارم کاذب سنسور است. تحریکاتی مانند حرکت پرندگان در محیط و یا تکان خوردن شاخه درختان می تواند در بروز آلارم های کاذب دخیل باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *