آشنایی با قطعات جک پارکینگ  

در این مطلب قصد داریم به آشنایی با قطعات جک پارکینگ بپردازیم. همان طور که می دانید جک یکی از اصلی ترین ابزارها برای عملکرد درب اتوماتیک است. جک های پارکینگی شامل الکترومکانیکی و هیدرولیکی می شوند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. مطالبی که در جهت آشنایی با قطعات جک درب پارکینگ خدمت شما عزیزان عرض می کنیم در خصوص این دو نوع جک است. پس تا انتهای این مقاله با کهربادر همراه باشید.

 

 

 جک های پارکینگی 

قبل از آشنایی با قطعات جک پارکینگ باید بگوییم که جک های درب اتوماتیک به دو دسته کلی شامل جک های الکترومکانیکی و هیدرولیکی تقسیم بندی می شوند. جک های هیدرولیکی نسبت به الکترومکانیکی از عملکرد بهتری برخوردار هستند و قدرت بیشتری دارند. به همین دلیل در مجتمع ها و پارکینگ های پرتردد از آن ها استفاده می شود.قیمت جک پارکینگ بسته به نوع آن متفاوت است، قیمت جک های هیدرولیکی نیز نسبت به جک های الکترومکانیکی بیشتر است. در ادامه شما را به آشنایی با قطعات جک پارکینگ دعوت می کنیم.

 

استاتور ( سیم پیچ ) 

استاتور از مهم‌ترین قطعات جک پارکینگ بخش ثابت موتور است . استاتور از یک‌سری لایه فلزی و زیاد سفت تشکیل شده که به طریق یک استوانه پوک به یکدیگر متصل گردیده اند . شیارهایی روی اسناد وجود دارا‌هستند و سیم پیچ هایی درون این شیار ها جاسازی گردیده اند . به هرمورد از سیم پیچ ها کلاف نیز گفته می شود . نقش این قطعه یعنی استاتور برای ساخت عرصه مغناطیسی و پشتیبانی مکانیکی موتور بسیار واجب و اساسی است . استاتور موتور از هسته استاتور , سیم پیچ استاتور و کادر تشکیل می شود . سیم پیچ استاتور در هسته استاتور تعبیه می شود و نیروی الکترومغناطیسی وارداتی را زمانی که جریان از روش هسته استاتور چهت نیل به تبدیل انرژی ایجاد می شود را ایجاد می نماید .

استاتور از تعدادی قطعه رشته رشته با آلیاژ آلومینیوم یا این که آهن سبک تاسیس شده است . این قطعات بصورت یک سیلندر تو خالی به یکدیگر منگنه و سفت گردیده اند ( هسته استاتور ) با این شیارها سیم پیچهایی از سیم روکش دار در‌این شیارها جاسازی گردیده اند . هر مجموعه پیچه با هسته ای که آن را فرا گرفته یک آهنربای مغناطیسی ( با دو پل ) را برای عمل کردن با تغذیه AC تشکیل میدهد . تعداد قطبهای یک موتور القایی AC به اتصال داخلی پیچه های استاتوربستگی داراست . پیچه های استاتور مستقیما به منشا انرژی وصل گردیده اند . آن‌ها به صورتی متصل اند که با برقراری تغذیه AC یک عرصه مغناطیسی چرخنده ایجاد خواهد شد .

آشنایی با قطعات جک پارکینگ 

رتور جک پارکینگ 

برای آشنایی با قطعات جک پارکینگ باید قطعه ای به نام روتور را نیز به شما معرفی کنیم. روتور یا چرخانه به بخش متحرک موتورهای الکتریکی یا ژنراتورهای برقی می‌گویند . این چرخانه از هسته ای چندین تکه و استوانه ای که محوری دارنده ترک های موازی برای در بر دریافت کردن رساناهای مورد نیازش را داراست به کارگیری می‌نماید . هر ترک میله ای است از فلز مس یا این که آلومینیوم و یا این که آلیاژی از فلزات . انتهای این میله ها همواره توسط پیچه هایی اتصال کوتاه است .

انتهای رتور جک پارکینگ چکیده بصورت پر پیچ و خم موجود هست که تکان رتور را به چرخ دنده برنجی منتقل مینماید . اساسا کالا رتور می بایست از دنده برنجی سفت تر باشد تا در حین زمان دنده برنجی زدوده شود البته رتور تندرست بماند و در هنگام تعمیر جک پارکینگ تنها چرخ دنده بده بستان شود تا هزینه تعمیر کاهش یابد .

آشنایی با قطعات جک پارکینگ

دنده برنجی جک درب پارکینگ 

چرخ دنده‌ها از دیگر موارد آشنایی با قطعات جک پارکینگ می باشند که برای انتقال یا این که تغییر و تحول جهت نیرو دربین دو محور به عمل می روند . روی محیط چرخ دنده , دندانه‌هایی با مسافت متساوی تاسیس شده است . این دندانه‌ها بعد از سرگرم شدن با دندانه‌های چرخ دنده همسایه , نیرو را دربین یکدیگر منتقل می‌نمایند .

رتور که باطن استاتور قراردارد با خواص مغناطیسی جنبش می نماید و چرخ دنده را که می تواند برنجی ویا پلاستیکی باشد میچرخاند . چرخ دنده نیز که به شفت گیربکس متصل است جنبش چرخشی را به میل ماردان منتقل می کند و ان را میچرخاند . میل ماردان نیز مثل یک پیچ بزرگ کار می‌نماید و مهره ماردان را که ان نیز نظیر یک مهره بزرگ البته اثبات ( برون چرخش ) است را به جلو ویا عقب می‌راند . شفت استیل جک هم که متصل به مهره ماردان است . با عقب و جلو رفتن مهره ماردان روی ماردان جنبش کرده و درب را گشوده و بسته می‌نماید .

میل ماردان میله ای پیچ در پیچ است که به گیربکس جک پارکینگ پیوند می خورد و جنبش چرخشی موتور را به رفت و رجوع و برگشت تبدیل می‌نماید . این قطعه به شفت جک پارکینگ متصل است وپیستون جک را جنبش می دهد .

آشنایی با قطعات جک پارکینگ

سنسورهای مادون قرمز‌رنگ ( چشمی ایمنی )  

امروزه در صورتیکه در سطح شهر به درب پارکینگ منازل نگاه فرمایید دو قطعه به رنگ مشکی که بر روی دیوارهای دو سمت درب نصب گردیده اند جلب دقت مینماید . این دو قطعه درواقع به عبارتی فتوسل و یا این که دیده ایمنی میباشند که در چهارچوب درب قرار گرفته است . فتوسل ها نوعی سنسور تشخیص بازدارنده میباشند . روش عمل در آن ها به‌این صورت است که فرستنده یک اشعه نازک از نوروروشنایی مادون قرمز رنگ را به جهت خط بدون واسطه ارسال می نماید و گیرنده که دقیقا علیه فرستنده نصب شده‌است این اشعه را اخذ می نماید .

این سنسورها که اصطلاحاً چشمی یا این که فتوسل هم نامیده میشوند دارنده دو نصیب غیروابسته فرستنده  و گیرنده محسوب می شوند. يك جفت ازاين سنسورها ( گیرنده و فرستنده ) در خارج و يك جفت ديگر در فضای درون در دو طرف در روبروی نیز نصب می‌شوند . دست‌کم طول نصب 25 سانتی متر است و آن‌ها را در محل هایی که قابلیت نصب روی دیوار نباشد بر روی اساس های خاصی نصب میکنند روش فعالیت سنسورها بدین صورت است که دستگاه فرستنده فروغ و روشنایی مادون قرمز‌رنگ را بوسیله یک دیود گالیم آرسنيد ایجاد و پخش می نماید . این اشعه بوسیله یک فتودیود روی گیرنده اخذ میشود .

برای مثال هنگامی که یک اتومبیل شیوه تکان کردن درب را مسدود نموده باشد , حسگر این حالت را شناسایی می نماید و با ارسال کردن یک پیغام تکان درب را متوقف می نماید و یا این که در جهت معکوس تغییر تحول میدهد .

 

نحوه ارسال پیغام توسط فتوسل

بعد از آشنایی با قطعات جک پارکینگ به نام فتوسل نوبت به دانستن نحوه کار آن می رسد. ارسال این پیغام بدین صورت انجام می‌گیرد که فتوسل یک مدل پرتو مادون قرمز رنگ که با دیده بشر قابل رؤیت نیست منتشر می نماید و هر دسته مجزا شدن و ازهم گسیختگی یا این که توقف در مدل پرتو پخش شده موجب ارسال یک پیام ( سیگنال ) به در اختیار گرفتن پیروزی درب بازکن میگردد تا از مسدود شدن درب دوری نماید به‌این صورت که یا این که درب را متوقف تولید میکند یا این که جهت تکان درب را معکوس می گرداند و تا‌وقتی‌که بازدارنده بین درب حضور دارااست و سبب شکسته شدن پرتو می‌شود درب پارکینگ به صورت گشوده باقی میماند .

فتوسل های مادون قرمز‌رنگ مدار معمولی و ارزان قیمتی دارا‌هستند ضمن آنکه از اعتنا همت بالایی برخوردار میباشند . از همین رو به کارگیری از آن‌ها در امکانات متعدد الکترونیکی از جمله درب های خودکار پارکینگ و راهبندها و اپراتور درب های شیشه ای مورد اعتنا قرار گرفته است .

دکمه خلاص کن درب خودکار 

همان‌طور که از نام درب‌های خود کار واضح هست , درب اتومات به‌صورت برقی و خود کار گشوده و بسته می گردند , که‌این دستور موجب تسریع بخشیدن به رفت‌وآمد و سهولت استعمال از آن شده‌است و جایز به اعلام کردن است که نباید نقصی را که میتواند یقه گیر درب اتومات در حین انقطاع برقِ , نادیده گرفت و آن گشوده و بسته نشدن درب میباشد . برای برطرف کردن این نقص چاره‌ای اندیشیده شده وآن مجهز شدن به دکمه خلاص کن درب خودکار که گشوده و مسدود شدن درب در حین انقطاع جریان الکتریکی را امکان‌پذیر کرده است .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *