اجزا موتور کرکره برقی

مشکلات متداول در موتور کرکره برقی

کرکره برقی نیز مانند تمام وسایل برقی،بعد از مدتی نیاز به تعمیرات پیدا میکند. عمده ایرادات کرکره برقی،مربوط به موتور و اجزا کرکره برقی است. نکات مهم در تعمیر موتور کرکره برقی وجود دارد،که در هنگام تعمیر باید به آن توجه کرد. در این مقاله به معرفی اجزا موتور کرکره برقی و نکاتی در تعمیر آن می پردازیم. برای راهنمایی بیشتر در مورد قیمت کرکره برقی و نصاب کرکره برقی ،می توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

مشکلات متداول در موتور کرکره برقی

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

دزدگیر اماکن
برای اطلاع از قیمت دزدگیر اماکن بر روی دکمه زیر کلیک کنید
کهربادر

موتور کرکره برقی

همانطور که میدانید، درب های کرکره ای رواج زیادی پیدا کرده اند و در مکان های مختلفی از آن ها استفاده میشود. درب های کرکره ای نیاز به نگهداری و سرویس دارند،تا در طول زمان دچار خرابی و استهلاک بیش از حد نشوند. موتورهای درب کرکره ای شامل دو نوع ساید و توبولار است،که موتورهای ساید برای نصب در مکان های بزرگ و با تردد زیاد مناسب تر هستند. در مکان های کوچک و کم تردد،از موتورهای توبولار استفاده میکنند. اما هنگامی که برای این موتورها مشکلی به وجود آمد،باید اقدام به تعمیر آن ها کرد. نکات مهمی در تعمیر اجزا موتور کرکره برقی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

موتور کرکره برقی

همه چیز راجب موتور کرکره برقی

لوازم و قطعات کرکره برقی

در ابتدا باید به قطعات تعمیری در موتورهای کرکره ای اشاره کرد،تا بدانیم در هنگام خرابی موتور باید به سراغ تعمیر و یا تعویض چه قطعاتی برویم:

لوازم و قطعات موتور

یکی از قطعاتی که در هنگام خراب شدن موتور باید به سراغ آن رفت،خود موتور است. با بررسی موتور میتوان فهمید که نیاز به تعمیر دارد یا تعویض.

لوازم و قطعات صفحه پلیت

مورد دیگری که باید اقدام به بررسی آن کنید،قطعات مربوط به صفحه پلیت است. این قطعات بسیار آسیب پذیر هستند،و می توانند به دلیل نگهداری نامناسب از کرکره برقی،در مدت زمان کوتاهی خراب شوند.

لوازم و قطعات رسیور , ریموت و UPS

قطعاتی که مربوط به ریموت و احتمالا UPS درب میشوند،گزینه آخر در بررسی محسوب میشوند. زیرا ریموت یکی از وسایلی است که خیلی زود به دلایل مختلف خراب میشود.

معرفی اجزا موتور کرکره برقی

اکنون نوبت به معرفی قطعات و لوازم موتور درب کرکره برقی می رسد،که به ترتیب هر کدام از آن ها را معرفی میکنیم:

درپوش و سر موتور  

در موتورهای ساید کرکره برقی مدار الکتریکی وجود دارد،که در مقابل آب و ضربه آسیب پذیر است. در هنگام تعمیر باید رپوش آن را بردارید و سپس اقدام به تعمیر آن کنید. یکی از مزایای استفاده از درپوش،زیباتر شدن آن و همچنین محافظت از موتور در برابر نفوذ آب میشود.

مدار الکتریکی موتور  

مدار الکتریکی وظیفه قطع و وصل موتور و کنترل کردن برق ورودی و خروجی موتور را به عهده دارد. این مدار که یکی از مهم ترین قطعات موتور درب کرکره ای است،در سر موتور قرار دارد که در صورت بروز مشکلی برای موتور مدار الکتریکی یکی از قطعاتی است که باید بررسی و رفع ایراد شود.

کلاچ ترمز , خلاص کن زنجیزی و دسته اهرم خلاص کن 

یک قطعه کامل در موتور درب کرکره ای وجود دارد که شامل سه بخش است. بخش های خلاص کن زنجیری و اهرمی و کلاچ ترمز. در درون این قطعه سوراخی قرار دارد،که موتور کرکره برقی از آن جا رد میشود و به مدار الکتریکی می رسد. یکی از نکات مهم در تعمیر موتور کرکره برقی،بررسی ای قطعه می باشد.

موتور و سیم پیچ موتور 

در تمام موتور هایی که در وسایل برقی به کار میروند،بخشی به نام سیم پیچ قرار دارد. سیم پیچ بخشی استوانه ای در موتور است،که داخل آن با سیم آلومینیوم و مس تابیده میشود. این دو نوع رنگ مشابهی دارند و برای افرادی که دانش فنی ندارند قابل تشخیص نیست. دو طرف سیم پیچ دو عدد درپوش وجود دارد . در استوانه ای که سیم پیچی شده است قطعه ای وجود دارد به نام روتر.

روتر از یک طرف به گیربکس و از طرف دیگر به کلاج خلاص کن موتور کرکره برقی متصل است.معرفی اجزا موتور کرکره برقی

قطعات موتور کرکره برقی

لیمیت سوئیچ 

لیمیت سوئیچ کرکره برقی یا میکروسوئیچ – قطع کن برای تنظیم کردن حد بالا و پایین کرکره است. در موتور های ساید کرکره برقی از لیمیت جهت تراز کردن بالا و پایین درب استفاده میشود،که در هنگام بروز مشکل در موتور باید به سراغ بررسی این قطعه نیز رفت. لیمیت دارای دو نوع است که بر حسب نیاز از آن ها استفاده میشود:

لیمیت سوئیچ دو رله

لیمیت سوئیچ چهار رله

گیربکس 

گیربکس مهم ترین قطعه در هر موتوری است. در مورتوهای ساید نیز از گیربکس استفاده شده است. وظیفه گیربکس انتقال قدرت موتور به زنجیر صفحه پلیت است. پس از انتقال این نیرو کرکره توان بالا و پایین رفتن پیدا میکند. گیربکس هایی که در موتور ساید استفاده میشوند دارای دو نوع اند :

پایه گیربکس سه پیچ

پایه کیربکس چهار پیچ

کلید دستی – شاسی اضطراری

اگر درب کرکره ای به تکنولوژی UPS مجهز نباشد،در هنگام قطع ناگهانی برق،باید از کلید دستی برای باز و بسته کردن درب کرکره ای استفاده کنید. تکنولوژی UPS این امکان را به شما می دهد،که درب کرکره ای در هنگام قطع برق توان باز و بسته شدن را داشته باشد. کلید شاسی یکی از مواردی است که در هنگام خرابی درب کرکره ای باید به بررسی آن پرداخت. کلیدهای دستی یا شاسی های اضطراری در موتورهای ساید،شامل دو مدل مختلف هستند که هر دوی آن ها کاربرد زیادی دارند :

شاسی اضطراری با سیم ( این مدل دارای 4 سیم می باشد. )

شاسی اضطراری بیسیم ( این مدل وایرلس است و معمولا با بلوتوث کار میکند.)

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
به کمک نیاز دارید؟