ویژگی جک های الکتروهیدرولیک 

ویژگی جک های الکتروهیدرولیک چه چیزی است ؟ برای این‌که ببینیم جک هیدرولیک چه می باشد و چه گونه عمل می کند می بایست با خصوصیات آن آشنا شویم . در واقع جک یا این که به عبارتی سیلندر هیدرولیک دستگاهی به صورت استوانه است که درون این جک روغن موجود است که یک نیرویی روغن را با فشار به یک استوانه ی بزرگ تر منتقل می نماید . در این مطلب شما را به طور جامع و کامل با ویژگی جک های الکتروهیدرولیک آشنا خواهیم کرد.پس تا انتهای این مقاله با کهربادر همراه باشید.

ویژگی جک های الکتروهیدرولیک

روغن جک های الکتروهیدرولیک

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم یکی از ویژگی جک های الکتروهیدرولیک این است که روغنی که در درون استوانه جک موجود است با فشار به یک استوانه بزرگ تر منتقل می شود. این روغن با فشاری که بر آن وارد می شود موجب حرکت و تکان در جسم می شود . این جور جک هیدرولیکی را می توان در اتومبیل آلاتی مثل جرثقیل رویت کرد .

این مکانیزم در عین آسانی فراوان کاربردی بوده و شغل های فراوان و دشواری را با بازدهی بالا انجام میدهد . جک هیدرولیکی نمونه ایاز سیلندر است که هم جهت فعالیت می نماید و گنجایش بسیار بالایی داراست .

در پاسخ اینکه جک هیدرولیک چه میباشد و چه ساختاری دارااست , بایستی خاطرنشان کرد که‌این جک از یک میله با قطر فراوان که انتهای آن یک کتف دارااست به جای پیستون تشکیل‌شده شده‌است . علت قرار به چنگ آوردن کتف در انتهای آن به دلیل خودداری از بیرون شدن میله از پوسته سیلندر است .

جک هیدرولیک به چه صورت فعالیت می کند؟

از ویژگی جک های الکتروهیدرولیک نوع فعالیت آن است.که به خصوص در ساختمان های اداری و مسکونی برای درب پارکینگ و ورودی از ان استفاده می شود. جک درب پارکینگ از نوع هیدرولیک به‌این صورت عمل می نماید که جسمی که روی آن قرار گرفته به نیروی بیشتری نیاز داراست و مرحله زیر هیدرولیک که وظیفه به تکان در آوردن روغن را بر عهده داراست , به نیروی کمتری نیاز داراست .

مدل جک هیدرولیکی تحت عنوان اهرم کاربرد دارااست و این جور نیروی محرک را ارتقا می‌دهد . نیروی مخصوص به جک منتقل میشود که باعث خواص مکانیکی بالای این دستگاه می شود .

فشاری که بر روی روغن ها وارد می شود برابر است با میزان خروج این روغن سازه می باشند . فشاری که بر روی استوانه های جک وارد می شود در حقیقت با نیروی وارداتی بر مرحله جسم برابر است .بنابراین قیمت جک پارکینگ با توجه به کاربردهایی که دارد بسیار مناسب است و کاربرد زیادی در اماکن مختلف دارذ.

 

جک هیدرولیک چه کاربردی دارد؟

جک هیدرولیک برای به جنبش در آوردن اجسام کاربرد داراست . این جک دارنده کاربرد های متعددی است که کاربرد جک هیدرولیکی می‌تواند در خودرو های سنگین وزن مثل تراکتور , جرثقیل و… باشد که فراوان کاربردی است و منجر راحتی در انجام فعالیت ها شده‌است .

جک هیدرولیک برای جابجایی تایر ها و خودرو های سنگین وزن در اصل از جک به کارگیری می شود . این جک ها به دلیل تنوع در عملکرد و استعمال آن , در نوع های متفاوتی موجود است که هر یک دارنده ارتفاع و قطر مختلف و هر مورد از آنها دارنده خصوصیات و خصوصیات خاصی می باشند و می توان برای کاربرد های متعدد از هرکدام از آنان استفاده نمود .

می بایست اعلام‌کرد که سیلندر های هیدرولیکی یا این که عملگر های خطی به سه جور تقسیم میشوند . سیلندر های جابجایی , سیلندر های یک کاره , سیلندر های یکسری کاره , ولی این سیلندر ها مشکلاتی از جمله , نصب غلط , لود غیر محوری , نشتی های داخلی و فرنگی و… دارا هستند .

میله سیلندر هیدرولیکی فشار متعددی را تحمل می نماید به همین علت می بایست لوله آن دارنده قطر کافی و قابل قبولی باشد . قطر داخلی جک هیدرولیکی و میله پیستون در میزان های 125 و 75 میلی متر میباشند.

از این سیلندر ها و جک ها در‌این مقدار برای جابجایی بار تا وزنی مختص استفاده می شود . در حالتی‌که بخواهیم بگوییم اجزای تشکیل دهنده و تولید کننده این جک , مشتمل بر دو پیچ در بالا و انتهای جک هیدرولیکی , به کارگیری از میله ی مهار , در پوش های جوشی و… . است .

سیلندر های جوشی ارزان میباشند ولی در‌صورتی‌که نیاز به تعمیر پیدا کنند , قابلیت و امکان تعمیر شدن ندارند.

ویژگی جک های الکتروهیدرولیک

انواع جک هیدرولیک و کاربرد آنها

مل های متفاوتی از جک های هیدرولیکی در بازار موجود هستند که با اعتنا به نیاز و کاربردی که دارا هستند از آنها استفاده می شود . بایستی بیان کرد که یکی‌از اشکال این جک ها , جک تلسکوپی هیدرولیکی است که به آن جک های یکسری سطح ای نیز می‌گویند , چون دربرگیرنده یک‌سری میل پیستون است که با قطر های متعدد تودرتو قرار گرفته اند .

جک تلسکوپی به دو مدل یک طرفه و دوطرفه تقسیم می شود . سیلندر تلسکوپی یک طرفه , کاربرد دوچندان بالایی دارا هستند جنبش آنها بدین صورت است که , از روش فشار سیال انجام می شود و رجوع و برگشت آن با به کار گیری از نیروی گیرایی گرانش در گونه های عمودی و یا این که با استعمال از یک نیروی فرنگی صورت میگیرد .

از مهم ترین ویژگی جک های الکتروهیدرولیک این است که جک هیدرولیکی تلسکوپی دو طرفه بدین صورت کار می نماید که تکان رفت و برگشتش را از خویش هیدرولیک میگیرد و این گونه جک هیدرولیکی در جاهایی که نیروی خارجی برای بازگشت نیست کاربرد داراست .

یک دسته دیگر از سیلندر های تلسکوپی , سیلندر های سنکرون میباشند که جنبش هماهنگ تر و متعادل تری نسبت به سیلندرهای معمولی دارا هستند .

از مثال های دیگر جکهای هیدرولیکی , می بایست به جک هیدرولیکی جابجایی اشاره نمود که‌این مدل سیلندر یک کاره است و همینطور قطر میله و قطر داخلی با نیز برابر می‌باشند .

این سیلندر ها در اصل به صورت عمودی پباده سازی میشوند و برای بالا بردن بار و… . کاربرد دارا هستند . حجم محل ورود و حجم جابجایی به درون سیلندر برابر است به همین علت بدین سیلندر , سیلندر جابجایی می‌گویند .

جک های Bottle   

جک های Bottle  (به جک های دستی نیز معروف اند.) یک روش راحت برای بلند کردن وسایل نقلیه برای کارهای خدماتی یا این که بازرسی در کنار جاده ها یا این که در تعمیر گاه ها جک های Bottle است .

جک های دستی در میزان های متعدد با کاربرد های متفاوت ساخته میشوند . آن ها به صورت گسترده ای در ابعاد و امکان های بالابری از چهل و پنج کیلوگرم تا چند تن هست .

از ویژگی جک های الکتروهیدرولیک Bottle از یک شافت عمودی کمک می گیرند که از پد بلبرینگ در آن به استفاده شده است که قادر است با آن مستقیما وزن را از زمین بلند نماید .

از گیرترین جک هیدرولیک ها جک های بطری یاBottle می باشند . صورت این جک ها به صورت یک بطری شیر است به خاطر همین شباهت است که به اسم جک های بطری یا این که Bottle Jacks مشهور گردیده اند .

این جک ها در اوایل ده سال 1900 میلادی زمانی که صنعت اتومبیل استارت به فعالیت کرد , محبوبیت متعددی در میان خریداران پیدا کرد .

احتمالا این سوال برای شما پیش خواهد آمد که‌این جک ها چه‌طور عمل می کنند؟ این جک ها بوسیله یک شافت عمودی به صورت بدون واسطه وزن را از زمین بلند می نماید . البته در صورتی‌که بخواهیم در رابطه کاربرد این جک ها حرف کنیم می بایست بگوییم که‌این جک ها بیشتر در صنعت خودرو مورد استعمال قرار میگیرند . البته از این جک ها در صنعت طبابت برای بالا و پایین بردن بیماران هم به کمک می گیرند.

از این جک ها در کاربرد های صنعتی هم بهره گرفته می شود. زیرا آن‌ها توانایی بلند کردن بار های سنگین وزن و همینطور اتومبیل آلات بزرگ کشاورزی مورد به کارگیری قرار بگیرند .

ویژگی جک های الکتروهیدرولیک

جک های چرخ دستی  Trolley/Floor Jacks  

جک های چرخ دستی به جک های کف هم دارای شهرت میباشند . جک های کف خلاف جک های Bottle یا این که دستی که به صورت عمودی فعالیت می نمایند و شافت آن ها به صورت عمودی است در جک های Trolley شافت به صورت افقی بر روی میل لنگ که به یک بالا بر متصل شده‌است , قرار گرفته است و با فشاری که وارد میشود جسم را به صورت عمودی از زمین بلند می نماید .

این جک های دامنه کاربرد بیشتری نسبت به جک های دستی دارا هستند و در مقدار های با اهمیت کوچک و بزرگ ساخته می گردند .

جک های  Toe life Hydrolic Jacks  

Toe life Hydrolic Jacks دسته خاصی از گونه های جک هیدرولیک ها است که برای بلند کردن خودرو آلاتی که فاصله و سطح آنان با زمین کم است , کاربرد دارا هستند .

در جایی که جک های کف و جک های دستی به دلیل مرحله کم خودرو با تراز زمین نتوانند به کار گیری شوند از جک های Toe life Hydrolic Jacks به کار گیری می شود .

 

جک های Scissor Jacks  

جک های Scissor Jacks یک از اشکال جک هیدرولیک ( سیلندر هیدرولیک ) میباشند که‌این جک ها به صورت توده و دسته ساخته می‌شوند . جک های Scissor Jacks از پیچ مکانیکی استعمال می نمایند . چرخش جک های Scissor سبب ساز به بالا بردن و ذیل آوردن بازوهای این جک ها میشوند . که بسته به وضعیت و مکانیزم این جک ها , بازو ها کشیده یا این که عده می‌شوند .

جک های پیچ screw jacks   

یکی دیگر از اشکال جک هیدرولیک ها جک های پیچ می‌باشند . از ویژگی جک های الکتروهیدرولیک این است که از مکانیزم پیچ عمودی برای بالا بردن یا این که زیر آوردن جک به کار گیری می نمایند . بعضا از گونه های این جک ها امکان تهیه و تنظیم آچار دارا هستند , در حالی که بعضا دیگر از یک مرحله مندرج از روش سوراخی در جک به کارگیری می نمایند تا قابلیت به کار گیری از مکانیکی مازاد در هنگام چرخش پیچ را داشته باشد .

جک های چرخ دار  Ratchet Jacks  

جکهای چرخ دار برای بالابردن یا این که زیر آوردن بار از مکانیزم حلزون و حلق آویز به کار گیری می نمایند .وقتی جک های چرخ دار گونه حقیقی وواقعی جک هایی بودند که ساخت کنندگان اتومبیل با وسایل نقلیه خویش این جک ها را به خریداران می دادند تا خریداران در هنگام تغییر دادن چرخ خودرو خویش از آن ها استفاده نمایند .

این جک ها به همراه آچار چرخ تحت عنوان جور جک به خریداران داده می‌شد . با توسعه و گسترش ساخت و ساز های unibody و از دربین بردن ضریه گیر های فلزی در وسایل نقلیه , جک های چرخ دار نسبت به جک های scissor کمتر مورد به کار گیری قرار گرفتند چون خصوصیات کمتر نسبت به جک های scissor داشتند . و آن‌ها ممکن بود در پایین بدنه اتومبیل واژگون شوند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *