تعمیر موتور کرکره برقی

تعمیر موتور کرکره برقی یکی از موارد مهم در امور فنی به شمار می آید. به همین دلیل تنها افراد متخصص در این حوزه می توانند تعمیر موتور کرکره برقی را به عهده بگیرند. اگر دانش فنی ندارید و تا کنون اقدام به تعمیر وسایلی مانند موتور کرکره برقی نکرده اید خواندن این مقاله می تواند به شما در عیب یابی و تعمیر کمک کند.شما می توانید در زمینه قیمت کرکره برقی با کارشناسان ما در کرکره برقی در تماس باشید.

انواع موتور کرکره برقی 

در تعمیر موتور کرکره برقی ابتدا باید نوع موتور آن را بشناسیم. زیرا کرکره های برقی از چند نوع موتور بهره می گیرند که در ایران بیشتر از دو نوع آن استفاده می شود. موتور توبولار و موتور ساید.

موتور توبلار 

از موتورهای توبولار برای درب هایی استفاده می شود که وزن پایینی دارند و در طول زیاد به دفعات کم باز و بسته می شوند. این نوع از موتورها نسبت به موتورهای ساید از قیمت کم تری برخوردار هستند و از آن ها با عنوان مورتوهای غیر صنعتی یاد می شود.

موتور ساید 

موتورهای ساید که با عنوان موتورهای صنعتی مشهورند برای مکان هایی قابل استفاده هستند که تعداد باز و بسته شدن درب زیاد است و همچنین وزن درب نسبت به مدل قبلی بیشتر است. مورتوهای ساید قیمت بیشتری نسبت به موتورهای توبلار دارند و همچنین عمر طولانی آن ها یکی از ویژگی های مثبت شان به شمار می آید.

اما نحوه تعمیر موتور کرکره برقی چیست؟ آیا می توان نسخه ای ثابت برای تعمیر هر دو مدل پیشنهاد داد؟

تعمیر موتور کرکره برقی

همان طور که میدانید پیشگیری بهتر از درمان است به همین دلیل توصیه متخصصان و کارشناسان این حوزه نگهداری از مورتوهای کرکره برقی است زیرا انجام سرویس های دوره ای می تواند از خراب شدن آن ها جلوگیری کرده و هزینه ها را نیز کاهش دهد . ولی ممکن است امکان سرویس های متعدد برای هرجایی امکان پذیر نباشد که شما باید به نیاز های خود نگاه کنید و بسیاری از مکان ها را می توان با درب پارکینگ امنیت را فراهم کرد البته برای این کار نیاز به جک درب پارکینگ است که دیگر نیازی به پیاده شدن شما از خودرو خود نیست و به راحتی درب پارکینگ باز و بسته می شود همچنین هزینه های جانبی کرکره برقی بیشتر است و نیاز به سرویس های متعددی دارد. قیمت جک پارکینگ نسبت به کرکره برقی بسیار مناسب تر است و شما می توانید خیال خود را از هزینه های جانبی دیگر راحت کنید.

تعمیر موتور کرکره برقی

تولید صدای آزار دهنده در هنگام باز و بسته شدن

یکی از مشکلات بسیار رایج در حوزه تعمیر موتور کرکره برقی به تولید صدای آن در هنگام باز و بسته شدن بر می گردد. این مساله به دلیل عدم صحیح نصب موتور کرکره برقی است. فردی که کرکره را نصب کرده به تراز بودن آن توجه نکرده و عواملی مانند ریل و آهن کشی غیر اصولی باعث تولید صدا در هنگام باز و بسته شدن درب شده است. روش تعمیر رگلاژ کردن است. در این روش باید قطعات و حتی موتور کرکره برقی از ابتدا تنظیم شوند تا مشکل حل شود.

عدم بالا رفتن درب کرکره ای

همان طور که قبلا اشاره کردیم هر کدام از انواع موتورهای کرکره برقی دارای قدرتی مجزا هستند. اگر در انتخاب نوع موتور اشتباه کنید و به طور مثال از موتور توبلار برای درب های سنگین بهره بگیرید بعد از مدتی شاهد ضعف در عملکرد آن خواهید بود و یکی از مشکلاتی که به وجود می آید عدم باز و بسته شدن صحیح درب است. البته عوامل دیگری نیز در بروزاین مشکل دخیل هستند مانند قطعی و نوسانات برقی.

بروز مشکل در هنگام استفاده دستی از کرکره 

ممکن است به هر دلیلی مجبور به استفاده دستی از درب کرکره ای شوید. اما در هنگام باز و بسته کردن درب مشکلات مختلفی برای شما پیش بیاید. یکی از این مشکلات این است که درب به سختی باز و بسته می شود. ریشه این مشکل در عدم تراز بودن کرکره با پارامترهای مختلف از جمله وزن , فشار و تعداد باز و بسته شدن درب است. اگر کرکره را به خوبی تراز کنید مشکل بر طرف خواهد شد.

عدم تنظیم در سرعت باز و بسته شدن درب 

برد کرکره برقی وظیفه تنظیم سرعت باز و بسته شدن درب را دارد. این قطعه که یکی از قطعات بسیار مهم شناخته می شود نیاز به تعمیر تخصصی دارد زیرا قطعه ای حساس است و نمی توان تعمیر آن را به دست افراد مبتدی و غیر ماهر سپرد. این قطعه بعد از تعمیر شاهد بهبود عملکرد خواهد بود.

چند راهکار برای پیشگیری از خرابی موتور کرکره برقی 

روغن کاری 

یکی از روش های بسیار ساده که هر فردی می تواند انجام دهد روغن کاری قطعات و موتور کرکره برقی است. این مساله می تواند موجب جلوگیری از خرابی و تعمیر کرکره برقی شود زیرا با روغن کاری موجب بهبود عملکرد دستگاه خواهید شد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که تمام قطعات به یک میزان نیاز به روغن کاری ندارن بلکه برخی از قطعات بیشتر و برخی دیگر کمتر. بدین منظور می توانید اسپری روغن را در دست بگیرید و به اندازه مطلوب بر روی تمام قطعات روغن را اسپری کنید.

استفاده از روغن های ضد آب

مورد مهم روغن موتور که باید در هنگام روغن کاری موتور کرکره برقی در نظر داشته باشید استفاده از روغن های سیلیکونی یا لتیومی است. این روغن ها علاوه بر خاصیت ضد آب بودن به روان کننده هم نیز شهرت دارند و جزو روغن های با کیفیت محسوب می شوند.

تعمیر موتور کرکره برقی

بررسی میزان تراز بودن درب کرکره برقی 

به این روش می توانید تراز بودن درب کرکره ای را بررسی کنید. درب کرکره ای را کاملا ببندید و آن را به وسیله یک بند که به اهرم وصل است آزاد کنید. سپس درب را تا نیمه بالا ببرید. اگر در این حالت درب بر سر جای خود ماند و به سرعت پایین نیامد به معنی تراز بودن درب است در غیر این صورت باید از متخصصین و تکنسین ها بخواهید تا با آمدن به محل درب را تراز کنند. زیرا عدم تراز بودن درب موجب تعمیر موتور کرکرک هبرقی در طی زمان خواهد شد.

بررسی امنیت درب کرکره ای 

میزان امنیت در درب های کرکره ای مساله بسیار مهمی است زیرا این درب ها برقی هستند و اگر مساله امنیت در آن ها لحاظ نشده باشد می تواند آسیب های فراوانی را به افراد برساند. یکی از مواردی که باید در این خصوص چک کنید واکنش درب در هنگام نزدیک شدن مانع است. حالت استاندارد و ایمن به این صورت است که اگر مانعی به درب نزدیک شد درب به سرعت برگردد و از مانع دور شود. قطعه ای به نام چشم ایمنی یا فتوسل وظیفه بررسی کردن و ایجاد واکنش را به عهده دارد. برای بررسی صحت واکنش می توانید یه مانع را در زیر چشم ایمنی قرار دهید و به وسیله ریموت کنترل درب را ببندید اگر درب بسته نشد و به محض نزدیک شدن به درب برگشت به معنی ایمن بودن درب کرکره ای است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *