سنسورهای سیستم هشدار امنیتی اماکن شامل چند نوع هستند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. معمولا در اماکن مختلف شاهد نصب سنسورهایی از جمله سنسور دود ، سرقت ، نشت گاز ، شکستن شیشه و … هستیم. در این مطلب علاوه بر معرفی سنسورهای سیستم هشدار امنیتی اماکن به بررسی جوانب مختلف آن ها نیز می پردازیم.

سنسورهای سیستم هشدار امنیتی اماکن

سنسورهای سیستم هشدار امنیتی اماکن دارای چند نوع هستند و هر کدام از آن ها چه کاری انجام می دهند ؟ سنسور یکی از قطعات امنیتی محسوب می شود که در سیستم های دزدگیر یا هشدارهای امنیتی نصب می شود و این قابلیت را دارد تا صاحب مکان را از بروز خطراتی مانند سرقت ، آتش سوزی ، نشت گاز شهری و … آگاه کند. نصب سنسورهای سیستم هشدار امنیتی اماکن بسیار ضروری است.

معرفی انواع سنسور و راهکارهایی برای تعمیر آن ها

سنسور حرکت

سنسور های حرکت برای تشخیص حرکات غیر عادی طراحی شده اند. اگر می خواهید از سالم بودن انواع سنسور بعد از نصب مطمئن شوید باید آن را تست کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید. برای تست سنسور حرکت کافیست تا یک نفر در جلوی سنسور حرکت کند و نفر دوم به بررسی دستگاه بپردازد تا اطمینان حاصل کند که آیا سنسور حرکت فرد را تشخیص داده یا خیر. لازم به ذکر است که این سنسور حرکات غیر عادی را تشخیص می دهد پس برای تست دستگاه نباید به طور ثابت در برابر آن قرار بگیرید. بلکه باید حرکاتی را انجام دهید تا سنسور غیر طبیعی بودن آن را تشخیص دهد.

در مطالب پیشین عرض کردیم که سنسور های حرکت برای نصب در مکان های شلوغ مناسب نیستند زیرا تردد در آن جا زیاد است و ممکن است سنسور هر چند دقیقه یکبار حرکات یکی از افراد را غیر عادی تشخیص داده و شروع به هشدار کند. پس بهتر است آن را در مکان های خلوت نصب کنید. از بکارگیری سنسور حرکت در خانه نیز خودداری کنید.

اگر مشاهده کردید که سنسور حرکت به خوبی کار نمی کند باید زاویه آن را تغییر دهید. اما قبل از این کار باید از نصب صحیح و سالم بودن سیم کشی مطمئن باشید. تغییر زاویه را تا جایی انجام دهید که عملکرد سنسور بهبود پیدا کند.

سنسور شکست شیشه

سنسور شکست شیشه در مکان های مهم نصب می شود البته می توان آن را در کنار دزدگیر خانه نیز نصب کرد. شاید تصور کنید که برای تست این نوع از سنسورهای امنیتی باید شیشه های متعددی در مقابل آن شکسته شود تا بتوانید عملکرد آن را بسنجید. در صورتی که اینطور نیست. فقط کافیست تا شما حساسیت سنسور را در بالاترین حالت ممکن قرار دهید و با انجام کارهایی از جمله دست زدن با صدای بلند از عملکرد آن مطمئن شوید. نصب سنسور شکست شیشه مانند سایر سنسورها کار آسانی نیست بلکه باید از افراد با تجربه و ماهر در این زمینه استفاده شود. معمولا شرکت های خدمات دهنده در این حوزه وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

سنسور تشخیص دود

سنسورهای تشخیص دود که از جمله مهم ترین سنسورهای سیستم هشدار امنیتی اماکن هستند زمانی فعال می شوند که آتش سوزی رخ داده باشد. نصب این سنسورها در مکان هایی مانند مجتمع های مسکونی ، مجتمع های رفاهی ، بانک ها و تمام اماکنی که انسان در آن تردد می کند اهمیت دارد. مخصوصا اگر مجتمع یا سالن دارای رفت و آمد زیادی است باید حتما از سنسور تشخیص دود در آن جا استفاده شود.

سنسورهای تشخیص دود دارای باتری هستند که باید مرتبا میزان سلامت آن ها چک و حداقل سالی یک بار اقدام به تعویض آن شود. اما بهتر است به طور ماهانه باتری ها را تعویض کنید. زیرا آتش سوزی حادثه بسیار مهمی است که باید قبل از فراگیر شدن و گسترش در مکان مورد نظر جلوی آن گرفته شود.

سنسورهای سیستم هشدار امنیتی اماکن چیست ؟

سنسور نشت آب

سنسور نشت آب برای نصب در مکان هایی مناسب است که با آب سروکار دارند و یا خطر آب گرفتگی در آن وجود دارد. به طور مثال از سنسور نشت آب در استخر ، زیر زمین و حمام استفاده می شود. ساختار این سنسورها به نحوی است که به محض تغییر ارتفاع هشدار های لازم را می دهد. این هشدارها به وسیله آژیر و چراغ چشمک زن به صدا در می آیند. آژیرهایی که بر روی دزدگیر اماکن نصب می شوند دارای چند نوع می باشند که در مظلب گذشته تحت عنوان ” معرفی انواع آژیر برای دزدگیر اماکن ” به بررسی آن ها پرداختیم. اگر می خواهید سنسور نشت آب را در مکان های شلوغ مانند استخر نصب کنید بهتر است از آژیرهایی بهره بگیرید که صدای بلند و متناوبی دارند. در این صورت اطرافیان سریع تر متوجه خطر می شوند.

سنسور لرزش

سنسور لرزش یکی دیگر از انواع سنسور های مورد استفاده در دزدگیر اماکن است که کاربرد زیادی دارد و می توان از آن برای وقوع زلزله و زمن لرزه نیز استفاده کرد. هنگامی که زلزله رخ می دهد این سنسور به صدا در می آید و اطرافیان را متوجه می کند که باید محل مورد نظر را ترک کنند. همچنین از این سنسور امنیتی برای نصب بر روی اشیای قیمتی و عتیقه نیز استفاده می شود. زیرا در صورت هر گونه جابجایی و سرقت شاهد به صدا در آمدن هشدار این سنسور خواهیم بود .

سنسور مگنت

سنسور مگنت به عنوان سنسور درب و پنجره نیز شناخته می شود. زیرا شما را از باز ماندن درب و پنجره مطلع می کند. نصب سنسور مگنت به این صورت است که باید دو سنسور را به موازات یکدیگر بر روی بخش متحرک درب و پنجره نصب کنید. اگر درب یا پنجره باز بماند و بین دو مگنت فاصله ای ایجاد شود هشدار مربوط به سنسور مگنت فعال می شود. در صورتی که شاهد عدم واکنش این سنسور به باز ماندن درب بودید باید سالم بودن سنسور و نصب صحیح آن ها را مجددا بررسی کنید.

انواع سنسورهای سیستم هشدار امنیتی اماکن

سنسور فنس مجازی

سنسور فنس مجازی که از انواع سنسورهای سیستم هشدار امنیتی اماکن است قادر می باشد تا با ارسال و دریافت امواج مادون قرمز نوعی دیوار مجازی ایجاد کند و دورتادور محیط مورد نظر را از هر گونه جسم متحرک محافظت کند.

سنسور گاز شهری

حتما می دانید که اگر اقدامات ایمنی را در خصوص گاز شهری انجام ندهید فصل زمستان می تواند به یکی از خطرناک ترین فصل ها تبدیل شود. زیرا انتشار گاز مونوکسید کربن از بخاری هایی که نصب صحیح ندارند جزو مهم ترین عامل مرگ و میر در این فصل شناخته شده است. برای اطمینان از اینکه هیچ گونه گازی در مکان منتشر نمی شود می توانید از سنسور گاز شهری استفاده کنید. این سنسور قادر است تا گازهای بدون بو را تشخیص دهد و شما را از وجود خطر مطلع سازد. همچنین افرادی که دارای مشکل بویایی هستند نیز می توانند از این سنسور استفاده کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *