سیم کشی چشمی دزدگیر 

درست است که انجام سیم کشی چشمی دزدگیر معمولا نیاز به یک نصاب یا متخصص دارد. اما بد نیست خودمان هم کمی از نحوه سیم کشی چشمی دزدگیر اطلاعاتی داشته باشیم. به این منظور که ممکن است بعضی مواقع ما دسترسی به فرد متخصص نداشته باشیم پس با کمک این مقاله می توانیم کمی راه و روش کار را یاد بگیریم تا خودمان بتوانیم این کار را انجام دهیم. این مقاله برای متخصصان در این زمینه یا کسانی که به دنبال متخصص شدن هستند نیز مناسب است. پس با ما همراه باشید تا با نحوه سیم کشی چشمی دزدگیر آشنا شویم.

سیم کشی چشمی دزدگیر 

به طور کلی به تمام کار هایی که برای وصل و قطع کردن سیم های چشمی هر نوع دزدگیر انجام می گیرد سیم کشی چشمی دزدگیر گفته می شود. .

برای اینکه کمی کلی تر به مسئله نگاه کنیم به طور کلی هرکاری که برای تنظیم و سرهم بندی چشمی دزدگیر انجام می شود را سری کردن چشمی دزدگیر می گویند. ما در اینجا قصد داریم بیشتر به نحوه سیم کشی بپردازیم، اما توضیحات کلی هم در این رابطه داده خواهد شد.
دانستن چگونگی سیم کشی چشمی دزدگیر اماکن از ابتدایی ترین اطلاعاتی است که ما باید داشته باشیم. در واقع می توان گفت دزدگیر ما اگر حداقل یک رادار هم داشته باشد، دانستن چگونگی سیم کشی چشمی آن لازم و ضروری می باشد.

وصل کردن چشمی به دستگاه مرکزی 

معمولا هر دستگاه دزدگیر اماکن 4 تا 6 زون را داراست که می توان 4 تا 6 عدد چشمی را مستقیما و به طور موازی به زون ها وصل کرد. زمانی که رادار دزدگیر تحریک می شود، زون مربوطه فعال شده و فرمان هشدار را به دستگاه می دهد. اما زمانی که تعداد چشمی ها از زون ها بیشتر باشد ما باید سیم کشی چشمی دزدگیر را اجرا کنیم. برای این کار باید توجه داشته باشیم که باید از کانکتور های com و nc که به آن ها تیغه بسته رله چشمی هم می گویند، استفاده کرد. پس از اینکه تغذیه به تمامی چشمی های دزدگیر متصل شد، باید در مدار هر زون ی حلقه بسته ایجاد کرد یا به عبارت دیگر زون را در حالت Normal Close قرار داد.

کابل کشی کردن و نصب چشمی دزدگیر 

بعد از اینکه کارهای نصب پنل مرکزی انجام شد، نوبت به کابل کشی و ارتباط بین سانترال دزدگیر و سری کردن چشمی دزدگیر می رسد. بهترین کابل برای نصب دزدگیر اماکن کابل زوج دار مخابراتی با سطح مفطع 6/0 می باشد. بدیهی است که برای همچین کاری بهتر است که از بهترین کابل استفاده شود تا فرایند سیم کشی چشمی دزدگیر به نحو احسن انجام بگیرد. هر چشمی برای اتصال به پنل دزدگیر به چهار تا سیم نیاز دارد. از این سیم ها، 2 سیم برای بار مثبت(+) و منفی(-) تغذیه 12 ولت و دو سیم هم برای اتصال ترمینال nc,com چشمی به ترمینال z یا همان زون تعبیر شده اند.

کابل کشی کردن و نصب چشمی دزدگیر 

روش سری کردن چشمی دزدگیر 

قبل از توضیح این موضوع لازم است ذکر کنیم، محل استفاده از دزدگیر تفاوتی در نوع سیم کشی چشمی آن ندارد مثلا سیم کشی دزدگیر خانه متفاوت از دزدگیر ساختمان اداری نیست. تنها مدل دزدگیر انتخاب شده است که در این موضوع تفاوت ایجاد می کند.
حالا می خواهیم به سراغ مرحله سری کردن چشمی دزدگیر برویم. فرض کنید سیم های قرمز و آبی را برای سر های مثبت و منفی منبع تغذیه و سبز و زرد را هم دو سیم برای هشدار چشمی ها داریم. در صورتی که به هر زون یک چشم اتصال بدهیم، 4 سیم رنگی به 4 ترمینال چشم وصل می شود. اما اگر 2 چشمی داشته باشیم، شرایط به گونه دیگری است. چشم اول با سه سیم و چشم دوم با چهار سیم وصل می شود. یعنی تغذیه چشمی های ما( مثبت و منفی) به صورت موازی وصل می شوند و زون ها به صورت سری متصل می شوند.
چشمی اول آبی و قرمز و سبز، چشمی دوم قرمز آبی سبز و زرد، چشمی اول سری و چشمی دوم هم موازی نصب می شود. برای اینکه بخواهیم چشمی دزدگیر را سری کنیم باید در چشم اول سیم سبز چیده و هر سر سیم به یکی از پایانه های چشمی وصل شود. مثلا اگر 5 چشمی قرار است به زون دستگاه دزدگیر وصل شود، چشمی های اول، دوم، سوم و چهارم به سیم های قرمز، آبی و سبز متصل می شوند و در چشم پنجم (چشم آخری یا همان چشمی که ته خط است) چون به انتهای کابل می رسیم، سیم سبز به ترمینال com و سیم زرد به ترمینال nc متصل می شود. در این حالت اگر چشمی ها خاموش بوده و  تحریک نشوند، شاهد یک حلقه بسته در مدار دزدگیر هستیم. به این صورت می توان سری کردن چشمی دزدگیر زا  انجام داد. شاید این موضوع برای یک فرد عادی سخت باشد و اگر تخصصی در این زمینه نداشته باشد، ممکن است حتی آموزش آن را هم به خوبی درک نکند. در صورت نیاز شما می توانید با یک متخصص این موضوع را با یک متخصص در میان گذاشته و اجازه دهید که یک نصاب حرفه ای سیم‌کشی چشمی دزدگیر شما را انجام بدهد.

روش سری کردن چشمی دزدگیر 

نکاتی که باید در این فرآیند مورد توجه قرار گیرند

  •  استفاده از کابل استاندارد
  • اطمینان از محکم بودن سیم ها در پشت پایانه ها
  • تست چشمی پس از نصب چشمی دزدگیر
  • کنار گذاشتن چند رشته سیم زاپاس برای اطمینان و آینده
  • عدم قرار گرفتن مکان چشمی در معرض آفتاب
  • عدم قرار گرفتن چشمی در کنار ادوات فرکانسی
  • نصب چشمی دزدگیر کنار دستگاه مرکزی (رعایت این نکته کاملا الزامی است)
  • عدم نصب چشمی در کنار بخاری یا کولر
  • تا جایی که می شود، چشمی کنج اتاق و به صورت زاویه دار نصب شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *