بررسی انواع موتور کرکره برقی اتوماتیک و کاربرد آنها

موتور کرکره برقی اتوماتیک چیست و چه انواعی دارد؟

از موتورهای مختلفی در ساختار کرکره برقی استفاده میشود که در دو دسته عمده تقسیم بندی میشوند. انواع موتور کرکره برقی اتوماتیک شامل موتورهای ساید و موتورهای توبولار است. در این مقاله به بررسی موتورهای ساید و توبولار خواهیم پرداخت و انواع موتور کرکره برقی اتوماتیک را از لحاظ مزایا و معایب مورد نقد قرار میدهیم. کارشناسان ما جهت مشاوره کلیه خدمات تعمیر و نصاب کرکره برقی پاسخگوی شما عزیزان هستند.

 

دزدگیر اماکن
برای اطلاع از قیمت دزدگیر اماکن بر روی دکمه زیر کلیک کنید
کهربادر

ویژگی های مهم موتور کرکره برقی اتوماتیک

قبل از خرید کرکره برقی و نصب آن در محل ابتدا باید ویژگی های مهم آن را بررسی کرد که یکی از این ویژگی ها نوع موتور است. موتور کرکره برقی اتوماتیک شامل دو دسته ساید و توبولار می باشند که هرکدام برای استفاده در مکانی کاربرد دارند. البته شما باید به موارد دیگری هم توجه کنید که شاید نیازی به کرکره برقی نباشد و شما می توانید از موارد دیگر استفاده کنید. به طور مثال اغلب برای پارکینگ ها و گاراژ ها از درب پارکنگ استفاده می کنند و شما برای امنیت مکان مورد نظر می توانید از دزدگیر خانه استفاده کنید که هزینه جانبی کرکره برقی بیشتر از جک پارکینگ است و شما را از هزینه های جانبی دیگر راحت می کند. قیمت جک پارکینگ نسب به هزینه های متعدد کرکره برقی مناسب تر است و از نظر زیبایی درب پارکینگ تنوع بیشتری دارد.

ویژگی های مهم موتور کرکره برقی اتوماتیک

موتور کرکره برقی اتوماتیک ساید

موتورهای ساید به منظور استفاده های صنعتی تولید شده اند و در مکان هایی نصب میشوند که تردد در آن زیاد است و نیاز به بازو بسته شدن های متعدد دارد. این نوع از موتورها توانایی تحمل وزن تا 1 تن را دارند. از ویژگی های موتور ساید میتوان به سیستم پاراشوت اشاره کرد . سیستم پاراشوت از سقوط کرکره برقی در صورت بروز نقص فنی جلوگیری میکند و این مساله میتواند تا حد زیادی امنیت درب را تامین کند. موتور ساید در نوع وجود دارد. نوع معمولی و UPS دار.

موتور ساید معمولی 

اگر درب کرکره ای را خریداری کرده اید که دارای موتور ساید از نوع معمولی است در هنگام قطع برق باید از زنجیری که در ان تعبیه شده است اقدام به بازو بسته شدن درب کنید. یا گاهی از درب اتوماتیک شیشه ای استفاده می شود  که در آن هم  میتوان اینگونه آن را باز و بسته کرد.

 موتور کرکره برقی اتوماتیک ساید

 

موتور ساید UPS دار 

اگر موتور کرکره برقی اتوماتیک از نوع ساید UPS دار است در هنگام قطع برق علاوه بر استفاده از زنجیر در باز و بسته کردن درب میتوانید از برق اضطراری نیز برای بالا و پایین کردن درب استفاده کنید. زیرا موتورهای ساید به طور پیش فرض دارای برق اضطراری هستند که میتوانند در مواقع قطعی ناگهانی برق به کمک شما بیایند. موتورهای ساید نسبت به موتورهای توبولار از قیمت بالاتری برخوردار هستند و یکی از دلایل این گرانی بیشتر بودن میزان باز و بسته شدن درب و تحمل وزن بالاست. درب های کرکره ای که دارای موتور ساید هستند گزینه مناسبی برای نصب در پارکنیگ هستند. زیرا درب پارکینگ ها عریض است و معمولا وزن بالایی دارند و ممکن است در طول روز چندین باز نیاز به باز و بسته شدن داشته باشند.

موتور ساید UPS دار 

مزایای استفاده از موتور ساید در کرکره برقی 

تحمل وزن بالا  

همانطور که گفتیم موتورهای ساید میتوانند تا 1 تن (1000 کیلوگرم) وزن را تحمل کنند. اگر قصد دارید از درب کرکره ای در ابعاد بسیار بزرگ برای واحد های تجاری و صنعتی استفاده کنید باید از این موتورها بهره بگیرید زیرا باید توانایی تحمل وزن درب را داشته باشد.

قابلیت تعویض بدون دمونتاژ 

کرکره هایی که از موتور ساید بهره میبرند در صورت خرابی نیازی به باز کردن درب و دمونتاژ کردن آن ندارید و از بیرون میتوان آن را تعویض و یا تعمیر کرد.

عدم سقوط درب بر اثر نقص فنی 

در برخی از مواقع مشاهده شده است که درب کرکره ای به دلیل بروز نقص فنی سقوط کرده و جان افراد را به خطر انداخته است. اما موتورهای ساید مجهز به سیستم پاراشوت هستند که در صورت بروز هر گونه اشکال از سقوط آن جلوگیری میکند.

معایب استفاده از موتور ساید در کرکره برقی

اشغال فضای بیشتر

موتورهای ساید در مقایسه با موتورهای توبولار فضای بیشتری را برای نصب اشغال میکنند که البته این مساله در مقابل مزایای آن بسیار کوچک است.

قیمت بالاتر 

موتورهای ساید به دلیل امکاناتی که دارند قیمت بیشتری نسبت به موتورهای توبولار دارند.

موتور توبولار کرکره برقی 

در مکان هایی که تردد زیادی اتفاق نیم افتد میتوان از موتورهای توبولار در کرکره برقی استفاده کرد. این نوع از موتورها در نوع معمولی و صنعتی در بازار وجود دارند. نوع معمولی موتورهای توبولار تا 140 کیلوگرم وزن را تحمل میکنند. اما نمونه صنعتی آن تا 350 کیلوگرم تحمل وزن را دارند. در ادامه به مزایا و معایب این نوع از انواع “موتور کرکره برقی اتوماتیک” اشاره میکنیم.

موتور توبولار کرکره برقی 

مزایای استفاده از موتور توبولار در کرکره برقی 

اشغال فضای کم 

موتور توبلار به شکل لوله است و در هنگام درون رول قرار گرفته و فضای بسیار کمتری را نسبت به موتورهای ساید اشغال میکنند.

قیمت مناسب 

موتور توبولار قیمت مناسب تری نسبت به موتورهای ساید دارند که این مساله میتواند باعث شود افراد زیادی از آن استفاده کنند.

معایب استفاده از موتور توبولار در کرکره برقی 

عدم استفاده در محیط های پرتردد 

درب های کرکره ای که از موتورهای توبولار در آن ها استفاده شده است قابل کاربری در محیط های پرتردد مانند پارکینگ ها و ساختمان های تجاری نیستند. این مورد یکی از مهم ترین معایب موتورهای توبولار می باشد.

عدم تحمل وزن بالا

این نوع از موتورها نمیتوانند مانند موتورهای ساید وزن بسیار بالایی را تحمل کنند. به همین از موتورهای توبولار در ابعاد کوچک استفاده میکنند تا بتواند به خوبی وزن درب را تحمل کند.

نداشتن سیستم پاراشوت 

درب های کرکره ای که از موتور توبولار استفاده میکنند فاقد سیستم پاراشوت هستند و در صورت نقص فنی نمیتواند از سقوط درب جلوگیری کند. نداشتن سیستم پارشوت امنیت دستگاه را پایین می آورد.

نداشتن برق اضطراری 

موتورهای توبولار مجهز به UPS نیستند و در صورت قطع برق باید از خلاص کن دستی برای بالا و پایین کردن درب استفاده کنید.

دمونتاژ کردن کرکره در صورت تعویض موتور 

اگر مشکلی برای موتورهای توبولار به وجود بیاید باید کل درب کرکره ای باز شود و بعد از تعمیر و یا تعویض موتور دوباره مونتاژ شود.

اجزای موتور کرکره برقی اتوماتیک

پس از اینکه به بررسی انواع موتور کرکره برقی اتوماتیک پرداختیم نوبت به این می رسد که با اجزای آن آشنا شویم تا بتوانیم در مواقع ضروری مانند خرابی کرکره برقی ، اقدام به تعمیر آن کنیم. اگر در تعمیر موتور کرکره برقی اتوماتیک تخصص ندارید بهتر است آن را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید. به طور کلی می توان گفت که نگهداری و سرویس های دوره ای از کرکره برقی می تواند از خراب شدن زود هنگام آن جلوگیری کند و به عمر آن بیفزاید.

اجزای موتور کرکره برقی اتوماتیک

توضیح اجزای موتور کرکره به تفکیک

مدار الکتریکی

مدار الکتریکی در بخش سر موتور قرار دارد که جزو یکی از قطعات بسیار مهم دسته بندی می شود. این مدار وظایف گوناگونی بر عهده دارد که می توان به قطع و وصل کردن موتور در شرایط مختلف و همچنین کنترل برق ورودی و خروجی به آن اشاره کرد. هنگامی که شاهد بروز ایراد و مشکل در کرکره برقی بودید باید حتما مدار الکتریکی را چک کنید و اگر سالم بود به سراغ بررسی سایر قطعات بروید.

درپوش و سر موتور

همان طور که اشاره کردیم موتورهای ساید یکی از انواع موتور کرکره برقی اتوماتیک محسوب می شود. مدار الکتریکی تعبیه شده در این نوع از موتور در برابر عواملی همچون آب و ضربه مقاوم نیستند و به سرعت آسیب می بینند. به همین دلیل شاهد وجود یک درپوش در این قسمت هستیم. اگر قصد تعمیر موتور کرکره برقی اتوماتیک را داشتید باید ابتدا این سرپوش را جدا کنید تا به سایر قطعات دسترسی داشته باشید. وجود سرپوش باعث ایجاد زیبایی در نمای کرکره نیز خواهد شد.

سیم پیچ

تمام موتورهایی که بر روی کرکره های برقی نصب می شوند دارای بخشی به نام سیم پیچ هستند. این بخش مانند یک استوانه است که درون آن پر از سیم هایی از جنس آلومینیوم و مس می باشد. سیم های مذکور کاملا به یکدیگر تابیده شده اند و تعمیر آن نیاز به یک فرد ماهر و متخصص دارد.

کلاچ ترمز، خلاص کن زنجیری و دسته اهرم خلاص کن

موتور کرکره برقی دارای یک قطعه است که خود از قطعات مختلفی شامل کلاچ ترمز ، دسته اهرم خلاص کن و خلاص کن زنجیری برخوردار می باشد. در هنگام تعمیر موتور کرکره برقی باید این به سراغ این قطعه نیز بروید و سالم بودن آن را چک کنید.

لیمیت سوئیچ

منظور از لیمیت سوئیچ ، تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی است. از این قطعه می توان به منظور تنظیم و تراز کردن درب استفاده کرد. اگر لیمیت سوئیچ دچار خرابی شود درب کرکره در هنگام باز و بسته شدن دچار آسیب شدید خواهد شد.

گیربکس

موتور کرکره برقی بدون داشتن گیربکس از هیچ قدرتی برخوردار نخواهد بود. زیرا گیربکس موظف است قدرت موتور را به زنجیر صفحه پلیت منتقل کند و آن را واردار به حرکت کند. بالا و پایین شدن صفحه پلیت به دلیل انتقال قدرت از طریق گیربکس می باشد. این قطعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تعمیر آن نیز نیاز به تخصص دارد.

کلید دستی یا شاسی اضطراری

اگر درب کرکره برقی فاقد تکنولوژی UPS یا ترمز اضطراری باشد در هنگام قطع شدن برق باید ازکلید دستی یا شاسی اضطراری برای باز و بسته کردن درب استفاده کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
به کمک نیاز دارید؟