منظور از زون در دزدگیر وسیله ای برای کنترل کردن سنسورهاست. تمام دزدگیرها دارای سنسور هستند که هر کدام از آن ها برای تشخیص خطرات مختلف به کار می روند. به طور مثال سنسور دود ، حریق ، شکست شیشه و … از مهم ترین سنسورهایی است که در دزدگیر نصب می شود و امنیت محل را بالا می برد. در این مطلب خواهیم گفت که منظور از زون در دزدگیر چیست ؟

منظور از زون در دزدگیر

منظور از زون در دزدگیر چیست و این قطعه چه مزایایی دارد ؟ همان طور که می دانید دزدگیر به تنهایی نمی تواند به میزان زیادی از محل مورد نظر مراقبت کند بلکه باید از سنسورهای مختلف در آن بکار گرفته شود. برای حفاظت از سنسورها نیز باید از ” زون ” استفاده کرد. منظور از زون در دزدگیر وسیله ای برای محافظت از سنسورهاست.

مکان هایی که از دزدگیر استفاده نمی کنند گزینه خوبی برای سارقین محسوب می شوند زیرا آن ها می توانند بدون هیچ گونه مزاحمت به سرقت بپردازند. اما اگر دزدگیر در خانه نصب باشد قطعا هشدار ها و آلارم هایی که می دهد سارقین را از محل فراری خواهد داد. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته نشان می دهد که درصد بالایی از دزدی ها از درب ورودی خانه شروع می شوند و نیمی دیگر از سایر راه ها اقدام به دزدی می کنند.

محل قرار گیری زون و سنسورها در مکان هایی مانند اتاق خواب است. زیرا اغلب سارقین می دانند که افراد اشیای مهم و گرانقیمت خود را در این مکان ها نگهداری می کنند. پس اهمیت استفاده از یک سیستم خوب در این اینجا نمایان می شود.

نحوه عملکرد زون در دزدگیر چگونه است ؟

زون قطعه ای است که در پنل مرکزی دزدگیر قرار دارد که می توان سنسورهای مختلفی را به آن متصل کرد. به عنوان مثال اگر قصد دارید دزدگیر خانه را در محلی نصب کنید که احتمال آتش سوزی در آن زیاد است باید از سنسورهای تشخیص دود و آتش سوزی کمک بگیرید. زون ها قابلیت محافظت و مدیریت کردن سنسورها را دارند. به این معنی که شما از این طریق می توانید محوطه مورد نظر را تحت مراقبت بگیرید و هر گونه اتفاق و حادقه غیر منتظره را متوجه شوید و سریعا وارد عمل شوید.

هر سنسوری که به زون متصل می شود قابلیت برنامه ریزی دارد. به این صورت امنیت محل به میزان زیادی افزایش پیدا می کند. هر گونه تحریک در محیط به شما اعلام می شود و در زون نمایش داده می شود.

منظور از زون در دزدگیر چیست ؟

در زون بندی چه نکاتی مهم است ؟

توجه به نوع محل

اکنون که متوجه شدیم منظور از زون در دزدگیر چیست باید نکات مهمی درباره زون بندی را نیز یادآور شویم. یکی از مهم ترین مواردی که در خصوص زون بندی وجود دارد این است که قبل از نصب آن باید به محل و نوع آن توجه کنید. به طور مثال برخی از افراد در طبقات بالای یک برج ساکن هستند و تمایل دارند تا شب ها پنجره اتاق را باز بگذارند. در این شرایط باید زون را برنامه ریزی کنید تا در یک شرایط خاص هشدار را فعال کند.

در هر کدام از مناطق و محدوده های حساس باید از سنسورهای مخصوص استفاده کرد. به طور مثال اگر می خواهید دزدگیر را در منطقه ای مانند سوله های صنعتی نصب کنید باید از سنسورهایی مانند شکست شیشه ، تشخیص دود و حریق استفاده کنید. زیرا کارخانه ها و سوله های صنعتی یکی از خطرناک ترین مکان ها محسوب می شود. زیرا در صورت ایجاد جرقه شاهد آتش سوزی و حریق در سطح گسترده خواهیم بود.

منظور از برنامه ریزی زون در دزدگیر این است که هر منطقه را با یک عدد شماره گذاری کنید و در صورت وقوع یک حادثه غیر مترقبه ، شاهد نمایش عدد آن منطقه بر روی صفحه کنترل دزدگیر خواهیم بود. بهتر است شماره و عدد هر منطقه را یادداشت کنید تا در صورت تماشای عدد مورد نظر به سرعت سراغ آن منطقه بروید.

شخصی سازی زون دزدگیر

برای سهولت در کاربرد زون باید آن را برنامه ریزی کنید. زیرا نحوه استفاده از سیستم های حفاظتی مانند دزدگیر اماکن از اهمیت زیادی برخوردار است. این امر در خصوص نصب و عملکرد سنسورها نیز موثر است. در این شرایط شاهد تعیین یک ip جداگانه برای هر سنسور هستیم تا در صورت وقوع حادثه به طور جداگانه عدد و رمز خود را به دزدگیر ارسال کند. برای هر کدام از زون ها یک عدد یا نام اختصاصی در نظر بگیرید.

تعیین صدای مجزا برای هر سنسور

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام نصب زون دزدگیر اماکن به آن توجه داشته باشید این است که برای هر سنسور یک صدای جداگانه در نظر بگیرید تا در صورت وقوع حادثه و هشدار سریعا متوجه شوید که این صدا مربوط به کدام سنسور است. انجام این کار می تواند در مدیریت بهتر و موثرتر دزدگیر به شما کمک کند.

منظور از زون در دزدگیر اماکن

زون PGM چیست و چه مزیتی دارد ؟ 

زون های PGM یکی از پیشرفته ترین زون ها در سیستم های دزدگیر محسوب می شوند که قابلیت واکنش های خاص بعد از وقوع حادثه را دارند. تصور کنید شما برای ایجاد امنیت از سنسورهای مگنت درب استفاده می کنید. در صورتی که درب با فشار و هل دادن توسط سارقین باز شود آلارم و هشدار دزدگیر به صدا در می آید. اگر شما از زون PGM استفاده کرده باشید می توانید آن را به نحوی برنامه ریزی کنید که بعد از فعال شدن سنسور مگنت درب اقدام به روشن کردن تمام چراغ های خانه کند. قطعا سارق در این شرایط ماندگار نخواهد بود و سریعا محل را ترک می کند.

وجود تمام این مزایا سبب شده تا زون نه تنها به عنوان یک قابلیت جانبی بلکه به عنوان یکی از مهم ترین امکانات سیستم دزدگیر اماکن شناخته شود.

مهم ترین تفاوت های زون بی سیم و با سیم

سنسورهای بی سیم توسط IP و سنسورهای سیم دار توسط سیم برای هر زون تعریف می شوند و قابلیت برقراری ارتباط با دزدگیر اماکن را خواهند داشت. در حال حاضر که شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم سنسورها هیچ محدودیتی در تعداد اتصال زون ندارند. در صورتی که در سال های پیش  سنسورها تنها قابلیت اتصال 8 عدد زون را داشتند. این مساله ایجاد محدودیت می کرد و باعث می شد که افراد در استفاده از آن دچار مشکل شوند. در دنیای امروز دزدگیرها و سنسورهای بی سیم از استقبال بیشتری برخوردار هستند زیرا علاوه بر زیبایی دارای امکانات بیشتری نیز می باشند. همچنین سنسورهای بی سیم نسبت به سنسورهای سیم دار فاقد محدودیت هستند و هر تعداد زون که بخواهید می توانید بر روی آن نصب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *