کاربرد زون دزدگیر اماکن ، کنترل کردن سنسورهایی است که به دزدگیر متصل هستند. همان طور که می دانید هر سنسور دارای ویژگی های مختلفی است که می توان آن را بر اساس همین ویژگی ها در مکان های خاص نصب کرد. در این مطلب به معرفی و بررسی زون دزدگیر اماکن خواهیم پرداخت.

زون دزدگیر اماکن

زون دزدگیر اماکن چیست و چه کاربردی دارد؟ دزدگیر اماکن مهم ترین نقش را در نظارت بر امنیت ایفا می کند. دزدگیرها دارای سنسورهای مختلفی هستند که می توان به سنسور تشخیص دود ، شکست شیشه و … اشاره کرد. زون دزدگیر اماکن وظیفه کنترل کردن این سنسورها را به عهده دارد. هر زمان که مکان مورد نظر با خطراتی از جمله باز شدن درب ، آتش سوزی یا سرقت مواجه شود زون مربوط به آن در پنل دزدگیر روشن خواهد شد و آلارم می دهد.

در مطالب قبل اشاره کردیم که اغلب سارقین با مشاهده دزدگیر در محل ، از سرقت صرف نظر می کنند. چون نیازی نمی بینند که زمان زیادی برای هک دزدگیر خانه یا فرار از هشدارهای آن صرف کنند. معمولا یک سوم از سارقین ، از درب ورودی ساختمان وارد می شوند. به همین دلیل یکی از زون های بسیار مهم مربوط به همین بخش از خانه یا مکان مورد نظر است.

مهم ترین ویژگی زون دزدگیر اماکن چیست ؟

شما به وسیله نصب زون در دزدگیر می توانید نظارت بهتری بر محیط مورد نظر داشته باشید و با تحریک هر کدام از سنسورها ، به خطر پی خواهید برد. مهم ترین ویژگی زون دزدگیر این است که می توان بر اساس منطقه مورد نظر و خطراتی که متوجه آن می شود از چند سنسور در یک زون استفاده کرد. هر کدام از سنسورها قابلیت های مختلفی از جمله برنامه ریزی را شامل می شوند.

در استفاده از زون ، نکات مهمی وجود دارد. به طور مثال هنگامی که شما سنسور تشخیص دود را در آن نصب می کنید باید آن را در مکان هایی که احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد فعال نگه دارید. موتورخانه ، زیر زمین و گاراژ ها جزو این مناطق محسوب می شوند. اما در مکان ها و فضاهای باز مانند حیاط و تراس نیازی به فعال بودن این سنسور نیست.

زمانی که یک سنسور به دلیل وقوع خطر ، فعال می شود شماره زون مربوطه بر روی صفحه نمایشگر دزدگیر نشان داده می شود. هر منطقه دارای زون و شماره مخصوص به خود است. به طور مثال می توانید زون مربوط به موتورخانه را به شماره 3 تعریف کنید. پس هر زمان که عدد 3 را بر روی صفحه نمایشگر دزدگیر مشاهده کردید باید به سراغ موتورخانه بروید. توصیه می کنیم شماره زون مربوط به هر منطقه را حفظ کنید تا در صورت وقوع خطر ، سریعا به مکان مورد نظر بروید.

مهم ترین ویژگی زون دزدگیر اماکن چیست ؟

قابلیت شخصی سازی زون دزدگیر اماکن

زون دزدگیر اماکن قابلیت شخصی سازی دارد. به این معنی که شما می توانید آن را بر اساس نیاز خود تعریف کنید. به طور مثال زمانی که زون دزدگیر می تواند بیش از سنسور را ساپورت کند باید به هر کدام از سنسورها یک ip جداگانه بدهید. علاوه بر ip نیز می توانید نام مشخص برای هر کدام از آن ها در نظر بگیرید.

یکی دیگر از امکاناتی که زون ها در اختیار شما قرار می دهند این است که برای هر کدام از سنسورها ، صدای آژیر جداگانه تعریف کنید. هنگامی که صدای هشدار انواع سنسور دزدگیر یک شکل باشد تشخیص آن ها برای شما دشوار خواهد بود و زمان بیشتری طول می کشد تا متوجه شوید که کدام منطقه در خطر افتاده است.

زون دزدگیر اماکن علاوه بر ویژگی هایی که به آن ها اشاره کردیم دارای یک قابلیت بسیار مهم و کاربردی است که می تواند کمک زیادی به امنیت محیط کند. نوعی از زون ها به نام PGM وجود دارند که می توانند در هنگام وقوع خطر ، واکنش های متفاوتی از خود نشان دهند. به طور مثال می توانید آن ها را به نحوی برنامه ریزی کنید که بعد از باز شدن درب توسط سارق تمام چراغ های خانه روشن شود. این کار سبب می شود تا سارق دچار دستپاچگی شود و نتواند عکس العمل مناسب از خود نشان دهند. قطعا در این شرایط دستگیر کردن او آسان تر خواهد شد.

قابلیت شخصی سازی زون دزدگیر اماکن

زون های سیمی و بی سیم

در سال های گذشته تمام سنسورها از نوع سیمی بودند. ساختار زون های سیمی به این شکل بود که دارای یک کنترل پنل یا سیستم مرکزی بودند و قادر بودند تا 8 زون را بدون هیچ گونه قابلیت اضافه به خود متصل کنند. به این معنی که شما می توانستید محیط مورد نظر را فقط با 8 زون کنترل کنید تجهیزات ایمنی خانه خود را تکمیل کنید. این سنسورها افراد را دچار محدودیت می کرد. زیرا در خانه ها و مکان های بسیار بزرگ نیاز به زون ها و سنسورهای بیشتری وجود داشت. به همین دلیل پیشرفت تکنولوژی سبب شد تا سنسورهای بی سیم طراحی شوند و قابلیت اضافه کردن تعداد بیشتری از زون ها فراهم شد. در سنسورهای سیمی ، زون ها به وسیله سیم متصل می شدند اما در سنسورهای بی سیم ، زون ها به وسیله ip اتصال پیدا خواهند کرد.

سنسورهای بی سیم امنیت بیشتری نسبت به نوع سیمی دارند. زیرا در نصب آن ها هیچ گونه کابلی استفاده نمی شود. اغلب سارقین در هنگام ورود به خانه ابتدا کابل های تلفن ، دزدگیر و … را قطع می کنند. اما زمانی که شما از سنسورهای بی سیم استفاده کنید هیچ کابلی در اختیار سارقین وجود ندارد.

یکی دیگر از مزایایی که باید در خصوص سنسور و زون دزدگیر اماکن بگوییم این است که نوع بی سیم را می توان در مکانی نصب کرد که در معرض دید سارقین نباشد. نصب سنسور در گوشه و زاویای خانه سبب می شود تا سارقین متوجه آن نشوند. مبلغ سنسورهای بی سیم بیشتر از نوع سیمی است اما اگر به مزایا و ویژگی های آن توجه کنید قطعا خرید آن را مقرون به صرفه تر از سنسورهای سیمی خواهید دانست. نصب سنسورهای بی سیم آسان تر است و همچنین قابلیت جابجایی دارند و می توانید آن را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *